Welcome


" Ya ALLAH, Tuhan yang menguruskan hati..uruskanlah
hati-hati kami ke arah jalan ketaatan kepada-Mu "

:: oPeN yOuR EyEs ::

'Wahai anak-anakku, sesungguhnya kalian memeluk agama ini tanpa paksaan. Kalian telah berhijrah dengan kehendak sendiri. Demi Allah, yang tiada Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kalian ini anak2 lelaki dari seorang lelaki dan dari seorang perempuan yang sama. Tidak sanggup aku mengkhianati ayahmu, atau membuat malu bapa saudaramu, atau mencoreng arang di muka keluargamu. Jika kalian telah melihat perang, singsinglah lengan baju dan berangkatlah, majulah paling depan nescaya kalian akan mendapatkan pahala di akhirat. Negeri yang abadi. Wahai anakku, sesungguhnya tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad itu Rasul Allah. lnilah kebenaran sejati, maka untuk itu berperanglah dan demi itu pula bertempurlah sampai mati(syahid). Wahai anak-anakku, carilah maut nescaya dianugerahkan hidup.' -Al-Khansa bintu Amru-

04 March 2010

~ NiQaB a.k.a PurDaH ~

Salam alaik wat smua pengunjung coretan hati ini..harap2 semua sihat,ceria dan hidup penuh bahagia dalam menjalani kehidupan di dunia yg fana' ini..kali ni, jejariku gatal utk mencoret walaupun penaku malas utk menari lagi buat masa ini..entri kali ni agak lain sikit..sebabnye aku ingin memberi pendapat aku tentang nye..sekadar berkongsi...

masa aku mula2 masuk KUIN tahun 2007, pemakaian niqab atau purdah tidak dibenarkan di KUIN..x tau la sbb apa..tp benda ni x la jadi isu sgt..tiba2, tahun 2009..sejak pertukaran Tuan Rektor..pemakaian niqab di benarkan pulak..aku dah makin x paham..sbb pe dulu x leh..bukan pasal tu yg aku nak sentuh..tetapi sekarang ni...pemakaian niqab kat KUIN dikalangan pelajar sangat2 memberangsangkan..seronok gak tgok..3-4 org rakan sekelas yg mengenakan niqab..seronok sebab mereka pakai dgn cara yg betul..dgn gaya yg betul..dgn akhlak yg terjaga..

yg x seronok plak....ada jugak...tau apa dia?..bila niqab ini dijadikan trade mark geng...pakai x ikut cara yg di anjurkan..pernah aku brselisih dgn 1 geng niqab ni kat KUIN...bukan dgn gaya yg dianjurkan..pakai niqab..tapi kasut tumit tinggi yg bila brjalan berbunyi..tutup muka tapi dahi trbentang luas...nampak sgt...pakai sbb nak menunjuk atau sebaliknya..bukan nk fitnah,tapi nk menyatakan apa yg aku nampak..

ada 1 lagi...sejenis fesyen pemakaian niqab..aku & kwn2 aku x paham tgok org mcm ni..pakai niqab,tapi hanya disisipkan ke tepi..nmpak muka..padahal masa tu berada di luar kelas,..plajar lelaki ramai lalu lalang...agak pelik jugak melihat dia..aduhaiii...makin x paham...apa niat bebudak tu pakai niqab,...baik x payah pakai...kalau sekadar nak jadikan trendy..atau sekadar nk tiru2 plajar mesir..x salah nak pakai niqab...tapi pakaila dgn cara yg betol..

sakit mata aku bila mereka jadikan niqab sebagai trendy atau trade mark geng..apa motif mereka??nk org luar pandang x elok ke kat perempuan islam..yg berniqab??aku sgt2 respect la kat kengkawan yg rasa mereka cantik, boleh buat lelaki x lepas pandang mereka,.dan mereka amik inisiatif utk pakai niqab..pakai dgn cara btol..mungkin dgn cara itu..lelaki x mengusya mereka..dari,..mereka yg pakai niqab sbb nak bg lelaki pandang mereka..ish2...jatuh la standart perempuan yg berniqab...apapun..buat bebudak yg niat sebenar mereka pakai niqab sbb nk menunjuk..baik tukar niat..pakai betol2..dgn cara yg betol..
apapun...semua ni utk aku dan kengkawan kaum hawa..sama2 kita tegur menegur ye??hehe..aku pon bukan baik sgt...cuma aku x mau la kengkwn cemarkan niqab tu dgn cara yg salah..pakailah niqab dgn cara dan niat yg betol...ok....maaf andai ada yg terasa..aku juga x sempurna..cuma insan biasa..

''..muslimah sejati akan menghiasai keperibadiannya dengan budi pekerti yang luhur dan keimanan yang murni..fitrah kasih sayang tersimpan dalam perasaannya yang halus,..sehingga membuahkan kelembutan..dan kehalusan perasaan insaniah..''