Welcome


" Ya ALLAH, Tuhan yang menguruskan hati..uruskanlah
hati-hati kami ke arah jalan ketaatan kepada-Mu "

:: oPeN yOuR EyEs ::

'Wahai anak-anakku, sesungguhnya kalian memeluk agama ini tanpa paksaan. Kalian telah berhijrah dengan kehendak sendiri. Demi Allah, yang tiada Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kalian ini anak2 lelaki dari seorang lelaki dan dari seorang perempuan yang sama. Tidak sanggup aku mengkhianati ayahmu, atau membuat malu bapa saudaramu, atau mencoreng arang di muka keluargamu. Jika kalian telah melihat perang, singsinglah lengan baju dan berangkatlah, majulah paling depan nescaya kalian akan mendapatkan pahala di akhirat. Negeri yang abadi. Wahai anakku, sesungguhnya tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad itu Rasul Allah. lnilah kebenaran sejati, maka untuk itu berperanglah dan demi itu pula bertempurlah sampai mati(syahid). Wahai anak-anakku, carilah maut nescaya dianugerahkan hidup.' -Al-Khansa bintu Amru-

30 December 2009

TAHUN BARU HIJRAH & MASIHI


Hari ni 31/12/2009 bersamaan 14 Muharam 1431 H...esok..1 Januari 2010...tahun baru hijrah sudah 14 hari berlalu...esok tahun baru masihi akan bermula..ramai yg menantikan tahun baru masihi...ada yang dah merancang mcm2 agenda sempena tahun baru 2010...kita pun dah sedia maklum...apa yg dorang nk buat...kita dapat lihat...malam sebelum tahun baru...manusia2 berkumpul di dataran merdeka..jalan2 di dataran merdeka di tutup...bg meraikan tahun baru...bahkan...malam ini...pasti ramai couple2 berpeleseran di dataran merdeka...bkn dataran merdeka je..smua dataran yg ada kat dunia ni..menyaksikan malam penuh kemeriahan bunga api di langit...saat itu juga..remaja2,muda-mudi..berpelukan,bermcm2 lg la...yg kita sedia maklum...bg menyempurnakan lg pesta tahun baru ini...sambil tangan memegang botol arak...siap sembur2 pun ada arak tu...dorang sgt seronok menyambut tahun baru 2010...

tetapi tidak bg diriku....aku sgt x puas hati dgn diriku pada tahun ini....sgt x puas hati....bagaikan mahu mengundur balik tahun ini...tapi apakan daya...ALLAH dah takdirkan semuanya...Qada' dan qadar semua di tanganNya...aku hanya perlu berazam..utk tahun yg baru ini...agar lebih baik...waktu semalam..tidak boleh di undur balik...adalah lebih baik...aku mengusahakan sesuatu yg lebih baik utk hari esok dan akan datang...

tahun ni...banyak kenangan manis dalam hidupku...x kurang juga sedikit kenangan pahit yg bertandang dlm hidupku...bukan aku pinta ia datang dan hadir dlm hidupku...tetapi cukuplah ia memberi pengajaran dan pengalaman buat diriku...agar aku lebih matang di masa depan...
kenagan pahit...biarlah di dlm hati...semoga ia x berulang kembali...jadikan ia pengajaran dalam hidup...bg mematangkan diri ini...

kenangan manis...byk tercipta bersama family dan kawan2 ku....hidup berkawan,berteman dan bersahabat sgt manis bila sama2 merasai manisnya bersahabat...kemanisan bersahabat lahir dari gelak ketawa,berkongsi masalah dan selesaikan sama2..di mana kita pergi...kwn,teman dan sahabat pasti ada bersama...itulah pentingnya kwn yg serasi dgn kita...aku bertuah...punyai ramai kwn,teman dan sahabat..tanpa dorang..siapalah aku...tanpa dorang aku akan suram..adanya dorang hari2 aku disinari keceriaan...indahnya hidup berkawan...sbb tu ada org pernah berkata..lebih baik jadi kawan..dari jadi lebih dari kawan...(harap2 korang paham..hihi)..thanks semua kawan2 aku...kawan2 yang mengenali aku..kerana sudi menjadi kwn2 aku,..aku sayang korang semua..

family....itulah sumber semangat dalam kehidupan...tanpa mak ayah,adik2,dan ahli keluarga yg lain...aku x kan jd aku yg sekarang ini....mak ayah lah sumber inspirasi aku...tanpa kasih syg mak ayah..aku tak kan hidup smpai 21 tahun dgn sempurna...mak ayah lah yg memberi aku segalanya...pendidikan..makan minum pakaian...semua mak ayah sediakan...mak ayah..akan aku balas jasa kalian suatu hari nanti...terima kasih mak ayah!doaku selalu utk mak ayah...smoga ALLAH melindungi kalian...merahmati kalian...di dunia dan akhirat...amiin....

akhir sekali...sebagai hamba ALLAH...aku juga memohon pada tuhanku SATU,..ALLAH SWT..agar ampunkan dosa hamba-Mu ini...yang lalai dalam mentaati-Mu...tanpa-MU...siapalah aku di dunia ini...aku hanya hamba...yg selalu mengiginkan ampunan dari-MU..redha-MU padaku...YA ALLAH...terima kasih kerana memberi segalanya milik-MU utkku...memberi pinjam segala milik-MU....tidak ada 1 pun milikku ya ALLAH..andai aku lalai,...semua itu kelemahan hamba-MU ini...berikan aku keinsafan..redhai kehidupanku...lindungilah diriku dari keburukan dunia-MU YA ALLAH...hidupkan dan matikanlah aku dalam kebaikan YA ALLAH...hamba-MU memohon...ampunkan daku...

wahai manusia...sedarlah...tiada 1 pun milik kita...dunia ini juga bukan milik kita...gunakanlah apa yg ALLAH pinjamkan ini kepada kita dgn sebaiknya...mna milik kita?tidak ada milik kita...semua yg ada...ALLAH yg punya...tidak ada kita punya...kita hanya mengusahakan saja...apa yg kita dapat..ALLAH telah sediakannya utk kita....tahun baru hijrah dan masihi...pasang niat baru,..azam baru....semoga tahun ini...kita lebih bersemangat utk beribadah dan berjuang ke jalan-NYA...moga ALLAH terima semua amalan kita utk tahun baru!semangat!!ALLAHU AKBAR!!!

28 December 2009

~ JARIKU BENGKAK ~


selerak...

jari sape ni?


27/12/09....knapa dgn tarikh ni ye?....di bwh tajuk jariku bengkak...hmm...knapa ye...heheh...baiklah..ni bukan citer sedih ke lucu ke ape2 la...cuma citer diri sendiri...dicipta sendiri oleh diriku...heheh...pada tarikh ni....aku mempunyai 1 mood yg luar biasa...mood ape agaknye ye...mood......nk jahit tudung....huhu....walau apapun korang nk buat andaian...aku tetap nk citer gak...hahah...aku rasa mcm bleh kot masuk dlm book of record....bleh ke hah??hmmm..

aku telah berjaya memotong,dan menjahit 12 tudung labuh...smua tu milik aku,adik aku dan teman serumah aku...dahsyat btol...first time aku buat sebanyak tu...tu yg aku sedikit kecoh..hahah..masing2 nk buat tudung labuh baru...tahun baru...azam baru....heheh...dari pukul 4 ptg sampai 11 mlm..fuh.....jari aku sampai bengkak...terpaksa tampal plaster luka utk lapik jari supaya x rasa sakit....alhamdulillah...aku ada mood nk jahit...kalo x de mood..aku rsa x jd tudung tu...sbb ada 3 tudung aku simpan dari sem lps lg...baru jahit...aku rasa rumah aku masa tarikh ni,mcm kedai jahit lak..heheh..semak giler...

apapun...sgt senang hati bila dah siap jahit...kiah tolong layur tudung2 tu,...mujur dia tolong..kalo tggu aku layur...maybe pkol 12 baru siap...hmm...di tahun baru hijrah ni....smua pasang azam baru...niat baru...nak berubah...dari semua aspek....nk lebih berusaha dlm pelajaran...dalam ibadat,dalam segala hal...insyaallah...smoga niat tu mendapat pahala dr allah...niat nak hijrah dari yg x elok kepada yg lbih elok....hijrah menuju kecemerlangan....dunia dan akhirat...moga tahun baru ni...aku bersemangat seperti semangatnya aku jahit tudung2 tu....yang penting....SEMANGAT DAN BUAT!!!...bak kata sorang kawan...semangat 800...walaupun aku x paham apa itu semangat 800....mungkin dia je paham maksud tu...hehe...k lah....nk beredar dulu...jumpa lagi di entry akan datang....see u all again....=)

25 December 2009

~ MANISNYA UKHWAH ~


Semasa aku cuti semestar yg lepas...aku di lamar menjadi fasilitator...melalui ustaz Hafizuein Basya..aku di hubungi..ustaz Basya adalah rakan sekolah semasa menuntut di Raudhoh Tahfiz Al-Quran sg.serai,hulu langat selangor suatu ketika dahulu...ini adalah kali ke-4 dia mengajak aku menyertai kem...tetapi aku tdk berkesempatan utk ke sana... kali ni...aku nekad utk pergi memenuhi permintaan ustaz basya...kali pertama aku ke pejabat TQTC di bangi...aku kelihatan kekok...tp aku cuba untuk slamber...org pertama yg aku kenali adalah Akmal Zaim(juga rakan sek.tahfiz dulu)merangkap adik kpd ustaz basya penyelia kem..seterusnya kak Mas Amiza..merangkap pen.penyelia kem..,ustaz Nasir Rustam Al-Hafiz,pengarah TQTC..dan ustaz Amunulhadzhihin(susah btol nma dia ni)..

seterusnya aku mengenali ustazah Asni Mansor Al-Hafizah,ustaz Latiif,ustaz Khair Jauhari(joe),ustaz Hazim...dorg ni pun rakan sek.tahfiz dulu..ustaz Hanif,ustaz Afizi,..Farhana,Azah Nazirah,Athirah(personal assistent ustazah Asni merangkap driver..hehe),paling di hormati nenek..dan anak2 ustaz nasir...yasmin sofea,adam syauqi,mariam hani,& yg comel naufal kholili....

bertempat di kem herba,sg.congkak hulu langat selangor...kem itu mengadakan 3 sesi...tapi aku hanya dapat berkhidmat di situ selama 17 hari shj...(sedih...isk2)..betapa tenangnya hidup di tepi sungai...aman damai...jauh dari kesibukan bandar...menjadi tempat yg strategik mengadakan kem al-quran ala madrasah..

disinilah...tempat berkumpulnya..insan2 yg dahagakan ilmu,dan ukhwahfillah...dan disinilah bermulanya kisah aku dan kwn2 seperjuangan..dalam mendidik anak2 bangsa..mengenali al-quran...dan membudayakan al-quran...disamping menyemai ukhwah yg tak kan aku lupa selamanya..insyaallah...

mengenali rakan2 di kem..tak lah susah...dalam keadaan aku yg sgt mesra alam..(hehe)..smua tu berlaku dgn cpt...dari mengenali nama..tmpt tinggal dan tmpat belajar..kami mengenali hati budi masing2,...bahkan x smpi 2 hari..ukhwah kami seperti adik beradik...ada abg long..kak ngah...bang chik..dan sebagainya...

pertama yg paling aku suka...cara berbual...sgt sempoi bahkan aku kadang2 x henti2 tersenyum..tergelak dgn keletah fasi2...sgt terhibur dgn lawak jenaka mereka..sampai aku lupa..segala mslh yg aku hadapi...(mslh hati terluka..heheh)...ke-2,..cara mereka menghiburkan hati...mengisi masa kosong dgn alunan nasyid beserta paluan kompang,inkey(btol x aku eja ni),tamborin,dan ????...lupa nma alat tu..hehe..masing2 punya bakat..subhanallah....

Paling aku kagum dgn rakan2 sefasi aku ni...cara mereka menyampaikan sesuatu nasihat,tazkirah...sgt2 halus...disamping lwk jenaka..tp yg pasti...mesej yg mereka nk sampaikan sgt terkesan...masyaallah....lebih2 lg..ustaz basya dan ustaz am...x kurang juga ustaz joe...k.mas juga berhikmah...sgt syahdu....

banyak yg aku dapat belajar di situ...belajar bersabar,brhikmah,brlemah-lembut...berkasih sayang....dan bersedia berkorban apa saja.....sebab tu aku rasa sayang sgt nk tinggalkan kem...apakan daya...hanya 17 hari aku dpt mengukir kenangan terindah di situ...

ustaz nasir seorg yg sporting...baik hati..x sombong...layan kami macam adik2 dia je...sbb tu aku x kekok dgn ustaz nasir...ustazah lak sporting gak...kami berbual apa pun x kisah...cma ustazah x slalu ada kat kem..jd kemesraan tu x sma dgn ustaz nasir...hehe...nenek pun ok...masuk je dgn semua org...pandai melawak..si naufal...manja dgn nenek...pandai ckp..mungkin dah terdidik...

peserta kem...hmm..mula2 nmpak mcm x sronok...suam2 lg...ada yg nangis nk balik...smpai puas nk memujuknya...bila dah duduk kem 4-5 hari...nmpak dah keceriaan mereka...mgkin sronok buat aktiviti dgn kwn2...dah bleh msuk antara 1 sama lain..cuba lihat gambar..smua ceria..x de yang sedih2...

dah mula manja2 dgn ustaz ustazah masing2...borak mcm2 sesama sendiri...tgok...cpt kan ukhwah tu terjalin?..kami fasi2 pun x la garang sgt dgn peserta...ada tmpat nya jgk nk wat garang..hehe...tp slain dr tu....sgt sporting...dan mesra alam....hehe

rakan sefasi pompuan...17 hari hidup sebilik...tidur sebantal...kadang2 wat kecoh dalam bilik...semua tu x kan luput dr ingatan...makan minum brsama...smua tu mengeratkan hubungan kita...apa yg manis dan apa yg pahit...jdkan smuanya kenangan...simpan dlm ingatan...

dan yg last skali....mnta maaf andai slama di kem...aku ada melukakan hti sesiapa...lbh lg...ustaz jauhari..prnh berselisihan faham dlm tugasan...maafkan aku...isk2..aku rndu kem...insyaallah bila cti aku akn join lg kem....

kak mas,ana dan azah...trima kasih peluk cium msa aku nk balik haritu...aku sebak...bila korang nangis...peserta pompuan nangis...bilamana fasi laki pasang lak lagu doa perpisahan...trima ksh hntar aku smpai luar kem...betapa aku rasa kehadiran aku kat kem dihargai...trima ksh smua...trima ksh menerima aku sbgai sahabat kalian....aku sayang ukhwah kita....

~ TINTA BUAT BAKAL SUAMIKU ~


Assalammualaikum wrt wbt.
Buatmu,

Bakal suamiku...

Entah angin apa yang membuai hari ini, membuatkanku begitu berani untuk mencoretkan sesuatu untuk dirimu yang tidak pernah kukenali. Aku sebenarnya tidak pernah berniat untuk memperkenalkan diriku kepada sesiapa. Apatah lagi meluahkan sesuatu yang khusus buatmu sebelum tiba masanya. Kehadiran seorang lelaki yang menuntut sesuatu yang aku jaga rapi selama ini semata-mata buatmu. Itulah hatiku dan cintaku, membuatkan aku tersedar dari lenaku yang panjang.

Aku telah dididik ibu semenjak kecil agar menjaga maruah dan mahkota diriku kerana Allah telah menetapkannya untuk suamiku, iaitulah dirimu suatu hari nanti. Kata ibu, tanggungjawab ibubapa terhadap anak perempuan ialah menjaga dan mendidiknya sehingga seorang lelaki mengambil alih tanggungjawab itu dari mereka. Jadi, kau telah wujud dalam diriku sejak dulu lagi. Sepanjang umurku ini.

Aku menutup pintu hatiku daripada mana-mana lelaki kerana aku tidak mahu membelakangimu. Aku menghalang diriku dari mengenali mana-mana lelaki kerana aku tidak mahu mengenali lelaki lain selainmu, apatah lagi memahami mereka. Kerana itulah aku sedaya kudrat yang lemah ini membatasi pergaulanku dengan bukan mahramku. Aku sering sahaja berasa tidak selamat diperhatikan lelaki. Bukanlah aku menyangka buruk terhadap mereka, tetapi lebih baik aku berjaga-jaga kerana contoh banyak di depan mata. Apabila terpaksa berurusan dengan mereka, akan aku buat ‘expressionles face’ dan ‘cool’. Akan aku palingkan wajahku daripada lelaki yang asyik merenungku ataupun cuba menegurku. Aku seboleh-bolehnya melarikan pandanganku daripada ajnabi kerana pesan Sayyidatina ‘Aisyah R.A ;

“sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan dipandang”

Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa guna aku menjadi idaman ramai lelaki sedangkan aku hanya boleh menjadi milikmu seorang. Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang boleh dimiliki sesuka hati. Aku juga tidak mahu menjadi punca kejatuhan seseorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat kuberikan.

Bagaimana akan aku jawab di hadapan Allah kelak andai disoal?

Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?

Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki kelemahan dan menghias peribadiku kerana itulah yang dituntut Allah. Kalau aku inginkan lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik.

Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?

Tidak dapat aku nafikan, sebagai remaja aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun, setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahawa aku perlu menjaga perasaan itu kerana ia semata-mata untukmu. Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi lebihan lelaki lain. Lelaki itu berhak mendapat kasih yang tulen, bukan yang telah dibahagi-bahagikan.

Diriku yang sememangnya lemah ini diuji Allah apabila seorang lelaki secara tidak sengaja mahu berkenalan denganku. Aku secara keras menolak, pelbagai dalil aku dikemukakan, tetapi dia tidak mahu mengalah. Lelaki itu tidak hanya berhenti di situ. Dia sentiasa menghubungi dan menggangguku. Aku berasa amat tidak tenteram, seolah-olah seluruh hidupku yang ceria selama ini telah dirampas dariku. Aku tertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan. Aku beristighfar memohon keampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Dia melindungi diriku daripada sebarang kejahatan. Kehadirannya membuatkan aku banyak memikirkanmu. Kau kurasa seolah-olah wujud bersamaku. Di mana sahaja aku berada, akal sedarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang melamarku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hati, ‘woman intuition’ku yang mengatakan lelaki itu bukan kau.

Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku ini untuk memilih berlian sedangkan aku hanya sebutir pasir yang wujud di mana-mana. Tetapi aku juga punyai keinginan seperti gadis lain, dilamar lelaki yang bakal dinobat sebagai ahli syurga, memimpinku ke arah tuju yang satu. Tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusuf A.S yang mampu mendebarkan jutaan gadis untuk membuatku terpikat. Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, Allah pasti mencampakkan rasa kasih di dalam hatiku, jua hatimu kali pertama kita berpandangan. Itu janji Allah. Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan kau zahirkan perasaanmu itu kepadaku kerana kau masih tidak mempunyai hak untuk berbuat begitu. Juga jangan kau lampaui batasan yang telah ditetapkan syara’. Aku takut perlakuanmu itu akan memberi impak yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak. Permintaanku tidak banyak, cukuplah dirimu yang diinfak seluruhnya pada mencari redha Ilahi.

Aku akan berasa amat bertuah andai dapat menjadi tiang seri ataupun sandaran perjuanganmu. Bahkan aku amat bersyukur pada Ilahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan tanganku untuk berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu. Akan aku kesat darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itulah impianku. Aku pasti berendam airmata darah andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu padaku. Bukan itu yang aku impikan. Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu. Kerana dengan mencintai Allah kau akan mencintaiku kerana-Nya. Cinta itu lebih abadi dari cinta insan biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.

Aku juga tidak ingin dilimpahi kemewahan dunia. Cukuplah dengan kesenangan yang telah diberikan ibubapaku dulu. Apa guna kau menimbun harta untuk kemudahanku sekiranya harta itu membuatkan kau lupa pada tanggungjawabmu terhadap agamamu. Aku tidak akan sekali-kali bahagia melihatmu begitu. Biarlah kita hidup di bawah jaminan Allah sepenuhnya. Itu lebih bermakna bagiku.

Dariku,

Bakal isterimu...

20 December 2009

~ MANA MILIK KITA ~


MANA MILIK KITA..
TIDAK ADA MILIK KITA..
SEMUA YANG ADA...
ALLAH YANG PUNYA..


TIDAK ADA KITA PUNYA..
KITA HANYA MENGUSAHAKAN SAJA..
APA YANG KITA DAPAT..
ALLAH SUDAH SEDIAKANNYA..


KITA ALLAH PUNYA..
BUMI LANGIT CIPTAANNYA..
MILIKLAH APA SAJA..
TIDAK TERLEPAS DARI CIPTAANNYA..


MANA KITA PUNYA..
TIDAK ADA KEPUNYAAN KITA..
KITA HANYA MENGUSAHAKAN..
APA YANG TELAH ADA..


MENGAPA KITA SOMBONG..
MEMILIKI ALLAH PUNYA..
MENGAPA TIDAK MALU..
KEPADA ALLAH YANG EMPUNYA..


PATUT BERSYUKUR KEPADA ALLAH..
YANG MEMBERI SEGALANYA..
MALULAH KEPADA ALLAH..
KERNA MILIK IA PUNYA..


JANGANLAH BERBANGGA..
APA YANG ADA PADA KITA..
KALAU ALLAH TIDAK BERI..
KITA TIDAK PUNYA APA-APA..


JANGANLAH MENGUNGKIT..
MENGUNGKIT JASA KITA..
JASA KITA DISISI-NYA..
YANG SEBENARNYA ALLAH PUNYA..


MARILAH KITA BERSYUKUR..
BUKAN BERBANGGA..
BERSYUKUR KEPADA ALLAH..
BUKAN MENGUNGKIT JASA....
GUNAKANLAH NIKMAT ALLAH ITU..
BUKAN BERBANGGA..
BERSYUKUR KEPADA ALLAH...
BUKAN MENGUNGKIT JASA..
GUNAKANLAH NIKMAT ALLAH ITU..
UNTUK KHIDMAT KEPADA-NYA..
SELEPAS ITU LUPAKAN SAJA..
AGAR TIDAK MENGUNGKIT-UNGKITNYA..

15 December 2009

~ PENGALAMAN DAN UKHWAH..KENANGAN TERINDAH ~


ustaz nasir dan ustzh asni...

bersama ustzh asni...



riadah.....

fasi2 lelaki...

bersama nenek(mak ustzh Asni)..

makan besar....

peserta kem..

fasi2 pompuan,..

peserta kem...
kelas al-quran..

Salam buat semua yg melawat entry sy kali ni..kali ni..sy ingin berkongsi cerita...suka duka pahit manis perjuangan selama 17 hari di 1 tempat yg penuh dgn ilmu, kasih sayang, ketenangan dan keceriaan...mari ikuti cerita sy ini....

29 nov-15dis 2009..sy mengikuti 1 kem al-quran ala madrasah sebagai fasilitator merangkap tenaga pengajar di kem itu..di gelar ustazah anis..bermulalah tugas sy mendidik peserta kem ini mengaji al-quran, tajwid dan fardhu ain..sepanjang berada di kem..sy sgt gembira, ceria disamping peserta kem, barisan fasilitator merangkap teman seperjuangan, gelak ketawa..dan ustaz nasir ustazah asni yg sporting...dari pg sampai lah ke ptg...sentiasa ada aktiviti...bahkan...x jemu apabila para fasi lelaki yg suka membuat peserta ketawa...kami di fahamkan..bahawa kem ini kem yg mendidik peserta dgn kasih sayang..bukan dgn kekerasan...benar...apabila peserta dididik dgn kasih sayang..hati yg keras boleh dilembutkan....itu yg berlaku di kem ini..

istimewanya kem ini adalah suasana dan ukhwah yg ada di dalamnya...sy dapat rasakan 1 talian ukhwah yg sgt kuat di kem ini...ramai peserta mengatakan pada sy...kem ni berbeza dgn kem lain...mmg berbeza...kalau nak tau apa bezanya...sertailah kem ini...hehe..apa yg manis...setiap yg berlaku terkesan di hati...apa yg diusahakan berjaya mendidik....walau penat...x jemu memberi ilmu..itulah kekuatan fasi di kem ini...buat teman2 seperjuangan...barisan fasi...ustaz basya, ustaz am, ustaz jauhari(joe), ustaz latiif, ustaz akmal, ustaz hazim, ustaz hanif, ustaz afizi, ustaz bazlee, ustzh mas amiza, ustzh farhana, ustzh azah, ustzh athirah....kalian membuat hatiku ceria..sgt terhibur dgn lawak jenaka, dan alunan nasyid dan lagu dari bunyian alat muzik yg kalian mainkan..ukhwah antara kita terjalin tak sampai sehari...bahkan kita sgt mesra dan serasi...bekerjasama dlm 1 platform dakwah Al-quran yg ustazah dan ustaz bawakan...
tentu ramai yg sudah mengenali Ustazah Asni...krn ustazah mengendalikan program KALAMULLAH dan KHAZANAH DARI SYURGA di astro oasis...dan skarang menjadi mentor kpd anak2 muda dlm rancangan ADIKKU RTM..dan yg terbaru..ustazah akan menggantikan ustazah fatma zahra dalam USRAH TV9 tahun 2010..(kesian naufal...kena tinggal lagi dgn nenek..)..Ustaz Nasir pun apa kurangnya..ceramah sana sini...tp x la se'busy' ustazah asni...selalu jgk ada kat kem...

disini...sy dapat keluarkan ilmu yg sy ada...ilmu al-quran(tahfiz),tajwid dan fardhu ain...bahkan...apa yg sy lupa,..sy berusaha mengingatinya kembali...sekurang2nya...cuti sy terisi dgn sesuatu yg berfaedah...sy menganggap peserta kem sbgai adik2 sy...dimana melayan kerenah mereka seperti melayan adik2 sy...apabila ustaz2 memberi tazkirah,nasihat,..sy turut terkesan...tersentuh dgn apa yg mereka sampaikan...tahniah ustaz basya dan ustaz am..kalian sgt hebat...mereka telah mendidik hati2 peserta yg keras...tersentuh apabila mereka bercakap tentang diri kita dgn tuhan...di tambah dgn sedikit slot bersama ustazah asni dan ustaz nasir...kem ini bertambah meriah...meriah dgn ilmu...sarat dgn peringatan dan nasihat...walaupun ustazah asni sgt busy dgn shooting sana sini...

buat peserta kem, merangkap pelajar2 ustazah...ustazah rindukan suasana yg lalu...kenangan bersama kalian tak kan ustazah lupakan...lebih2 lg..anak murid ustzh..natasha, nadia, shafiqah, najwa, qistina qari, amelia, sufhia, farrah ain, fatin, qistina baderulhisyam,dan edda nur nadia..jgn nakal2...ingat pesan ustzh...

terima kasih ustaz nasir dan ustazah asni...krn memberi kepercayaan mendidik peserta kem..ustaz n ustazah mmg best...kem ustaz ustazah adalah yg terbaik...moga sy dapat mengukir kenangan lg di kem motivasi al-quran ala madrasah ini...see u all again....tomorrow....miss u all....