Welcome


" Ya ALLAH, Tuhan yang menguruskan hati..uruskanlah
hati-hati kami ke arah jalan ketaatan kepada-Mu "

:: oPeN yOuR EyEs ::

'Wahai anak-anakku, sesungguhnya kalian memeluk agama ini tanpa paksaan. Kalian telah berhijrah dengan kehendak sendiri. Demi Allah, yang tiada Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kalian ini anak2 lelaki dari seorang lelaki dan dari seorang perempuan yang sama. Tidak sanggup aku mengkhianati ayahmu, atau membuat malu bapa saudaramu, atau mencoreng arang di muka keluargamu. Jika kalian telah melihat perang, singsinglah lengan baju dan berangkatlah, majulah paling depan nescaya kalian akan mendapatkan pahala di akhirat. Negeri yang abadi. Wahai anakku, sesungguhnya tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad itu Rasul Allah. lnilah kebenaran sejati, maka untuk itu berperanglah dan demi itu pula bertempurlah sampai mati(syahid). Wahai anak-anakku, carilah maut nescaya dianugerahkan hidup.' -Al-Khansa bintu Amru-

30 December 2009

TAHUN BARU HIJRAH & MASIHI


Hari ni 31/12/2009 bersamaan 14 Muharam 1431 H...esok..1 Januari 2010...tahun baru hijrah sudah 14 hari berlalu...esok tahun baru masihi akan bermula..ramai yg menantikan tahun baru masihi...ada yang dah merancang mcm2 agenda sempena tahun baru 2010...kita pun dah sedia maklum...apa yg dorang nk buat...kita dapat lihat...malam sebelum tahun baru...manusia2 berkumpul di dataran merdeka..jalan2 di dataran merdeka di tutup...bg meraikan tahun baru...bahkan...malam ini...pasti ramai couple2 berpeleseran di dataran merdeka...bkn dataran merdeka je..smua dataran yg ada kat dunia ni..menyaksikan malam penuh kemeriahan bunga api di langit...saat itu juga..remaja2,muda-mudi..berpelukan,bermcm2 lg la...yg kita sedia maklum...bg menyempurnakan lg pesta tahun baru ini...sambil tangan memegang botol arak...siap sembur2 pun ada arak tu...dorang sgt seronok menyambut tahun baru 2010...

tetapi tidak bg diriku....aku sgt x puas hati dgn diriku pada tahun ini....sgt x puas hati....bagaikan mahu mengundur balik tahun ini...tapi apakan daya...ALLAH dah takdirkan semuanya...Qada' dan qadar semua di tanganNya...aku hanya perlu berazam..utk tahun yg baru ini...agar lebih baik...waktu semalam..tidak boleh di undur balik...adalah lebih baik...aku mengusahakan sesuatu yg lebih baik utk hari esok dan akan datang...

tahun ni...banyak kenangan manis dalam hidupku...x kurang juga sedikit kenangan pahit yg bertandang dlm hidupku...bukan aku pinta ia datang dan hadir dlm hidupku...tetapi cukuplah ia memberi pengajaran dan pengalaman buat diriku...agar aku lebih matang di masa depan...
kenagan pahit...biarlah di dlm hati...semoga ia x berulang kembali...jadikan ia pengajaran dalam hidup...bg mematangkan diri ini...

kenangan manis...byk tercipta bersama family dan kawan2 ku....hidup berkawan,berteman dan bersahabat sgt manis bila sama2 merasai manisnya bersahabat...kemanisan bersahabat lahir dari gelak ketawa,berkongsi masalah dan selesaikan sama2..di mana kita pergi...kwn,teman dan sahabat pasti ada bersama...itulah pentingnya kwn yg serasi dgn kita...aku bertuah...punyai ramai kwn,teman dan sahabat..tanpa dorang..siapalah aku...tanpa dorang aku akan suram..adanya dorang hari2 aku disinari keceriaan...indahnya hidup berkawan...sbb tu ada org pernah berkata..lebih baik jadi kawan..dari jadi lebih dari kawan...(harap2 korang paham..hihi)..thanks semua kawan2 aku...kawan2 yang mengenali aku..kerana sudi menjadi kwn2 aku,..aku sayang korang semua..

family....itulah sumber semangat dalam kehidupan...tanpa mak ayah,adik2,dan ahli keluarga yg lain...aku x kan jd aku yg sekarang ini....mak ayah lah sumber inspirasi aku...tanpa kasih syg mak ayah..aku tak kan hidup smpai 21 tahun dgn sempurna...mak ayah lah yg memberi aku segalanya...pendidikan..makan minum pakaian...semua mak ayah sediakan...mak ayah..akan aku balas jasa kalian suatu hari nanti...terima kasih mak ayah!doaku selalu utk mak ayah...smoga ALLAH melindungi kalian...merahmati kalian...di dunia dan akhirat...amiin....

akhir sekali...sebagai hamba ALLAH...aku juga memohon pada tuhanku SATU,..ALLAH SWT..agar ampunkan dosa hamba-Mu ini...yang lalai dalam mentaati-Mu...tanpa-MU...siapalah aku di dunia ini...aku hanya hamba...yg selalu mengiginkan ampunan dari-MU..redha-MU padaku...YA ALLAH...terima kasih kerana memberi segalanya milik-MU utkku...memberi pinjam segala milik-MU....tidak ada 1 pun milikku ya ALLAH..andai aku lalai,...semua itu kelemahan hamba-MU ini...berikan aku keinsafan..redhai kehidupanku...lindungilah diriku dari keburukan dunia-MU YA ALLAH...hidupkan dan matikanlah aku dalam kebaikan YA ALLAH...hamba-MU memohon...ampunkan daku...

wahai manusia...sedarlah...tiada 1 pun milik kita...dunia ini juga bukan milik kita...gunakanlah apa yg ALLAH pinjamkan ini kepada kita dgn sebaiknya...mna milik kita?tidak ada milik kita...semua yg ada...ALLAH yg punya...tidak ada kita punya...kita hanya mengusahakan saja...apa yg kita dapat..ALLAH telah sediakannya utk kita....tahun baru hijrah dan masihi...pasang niat baru,..azam baru....semoga tahun ini...kita lebih bersemangat utk beribadah dan berjuang ke jalan-NYA...moga ALLAH terima semua amalan kita utk tahun baru!semangat!!ALLAHU AKBAR!!!

28 December 2009

~ JARIKU BENGKAK ~


selerak...

jari sape ni?


27/12/09....knapa dgn tarikh ni ye?....di bwh tajuk jariku bengkak...hmm...knapa ye...heheh...baiklah..ni bukan citer sedih ke lucu ke ape2 la...cuma citer diri sendiri...dicipta sendiri oleh diriku...heheh...pada tarikh ni....aku mempunyai 1 mood yg luar biasa...mood ape agaknye ye...mood......nk jahit tudung....huhu....walau apapun korang nk buat andaian...aku tetap nk citer gak...hahah...aku rasa mcm bleh kot masuk dlm book of record....bleh ke hah??hmmm..

aku telah berjaya memotong,dan menjahit 12 tudung labuh...smua tu milik aku,adik aku dan teman serumah aku...dahsyat btol...first time aku buat sebanyak tu...tu yg aku sedikit kecoh..hahah..masing2 nk buat tudung labuh baru...tahun baru...azam baru....heheh...dari pukul 4 ptg sampai 11 mlm..fuh.....jari aku sampai bengkak...terpaksa tampal plaster luka utk lapik jari supaya x rasa sakit....alhamdulillah...aku ada mood nk jahit...kalo x de mood..aku rsa x jd tudung tu...sbb ada 3 tudung aku simpan dari sem lps lg...baru jahit...aku rasa rumah aku masa tarikh ni,mcm kedai jahit lak..heheh..semak giler...

apapun...sgt senang hati bila dah siap jahit...kiah tolong layur tudung2 tu,...mujur dia tolong..kalo tggu aku layur...maybe pkol 12 baru siap...hmm...di tahun baru hijrah ni....smua pasang azam baru...niat baru...nak berubah...dari semua aspek....nk lebih berusaha dlm pelajaran...dalam ibadat,dalam segala hal...insyaallah...smoga niat tu mendapat pahala dr allah...niat nak hijrah dari yg x elok kepada yg lbih elok....hijrah menuju kecemerlangan....dunia dan akhirat...moga tahun baru ni...aku bersemangat seperti semangatnya aku jahit tudung2 tu....yang penting....SEMANGAT DAN BUAT!!!...bak kata sorang kawan...semangat 800...walaupun aku x paham apa itu semangat 800....mungkin dia je paham maksud tu...hehe...k lah....nk beredar dulu...jumpa lagi di entry akan datang....see u all again....=)

25 December 2009

~ MANISNYA UKHWAH ~


Semasa aku cuti semestar yg lepas...aku di lamar menjadi fasilitator...melalui ustaz Hafizuein Basya..aku di hubungi..ustaz Basya adalah rakan sekolah semasa menuntut di Raudhoh Tahfiz Al-Quran sg.serai,hulu langat selangor suatu ketika dahulu...ini adalah kali ke-4 dia mengajak aku menyertai kem...tetapi aku tdk berkesempatan utk ke sana... kali ni...aku nekad utk pergi memenuhi permintaan ustaz basya...kali pertama aku ke pejabat TQTC di bangi...aku kelihatan kekok...tp aku cuba untuk slamber...org pertama yg aku kenali adalah Akmal Zaim(juga rakan sek.tahfiz dulu)merangkap adik kpd ustaz basya penyelia kem..seterusnya kak Mas Amiza..merangkap pen.penyelia kem..,ustaz Nasir Rustam Al-Hafiz,pengarah TQTC..dan ustaz Amunulhadzhihin(susah btol nma dia ni)..

seterusnya aku mengenali ustazah Asni Mansor Al-Hafizah,ustaz Latiif,ustaz Khair Jauhari(joe),ustaz Hazim...dorg ni pun rakan sek.tahfiz dulu..ustaz Hanif,ustaz Afizi,..Farhana,Azah Nazirah,Athirah(personal assistent ustazah Asni merangkap driver..hehe),paling di hormati nenek..dan anak2 ustaz nasir...yasmin sofea,adam syauqi,mariam hani,& yg comel naufal kholili....

bertempat di kem herba,sg.congkak hulu langat selangor...kem itu mengadakan 3 sesi...tapi aku hanya dapat berkhidmat di situ selama 17 hari shj...(sedih...isk2)..betapa tenangnya hidup di tepi sungai...aman damai...jauh dari kesibukan bandar...menjadi tempat yg strategik mengadakan kem al-quran ala madrasah..

disinilah...tempat berkumpulnya..insan2 yg dahagakan ilmu,dan ukhwahfillah...dan disinilah bermulanya kisah aku dan kwn2 seperjuangan..dalam mendidik anak2 bangsa..mengenali al-quran...dan membudayakan al-quran...disamping menyemai ukhwah yg tak kan aku lupa selamanya..insyaallah...

mengenali rakan2 di kem..tak lah susah...dalam keadaan aku yg sgt mesra alam..(hehe)..smua tu berlaku dgn cpt...dari mengenali nama..tmpt tinggal dan tmpat belajar..kami mengenali hati budi masing2,...bahkan x smpi 2 hari..ukhwah kami seperti adik beradik...ada abg long..kak ngah...bang chik..dan sebagainya...

pertama yg paling aku suka...cara berbual...sgt sempoi bahkan aku kadang2 x henti2 tersenyum..tergelak dgn keletah fasi2...sgt terhibur dgn lawak jenaka mereka..sampai aku lupa..segala mslh yg aku hadapi...(mslh hati terluka..heheh)...ke-2,..cara mereka menghiburkan hati...mengisi masa kosong dgn alunan nasyid beserta paluan kompang,inkey(btol x aku eja ni),tamborin,dan ????...lupa nma alat tu..hehe..masing2 punya bakat..subhanallah....

Paling aku kagum dgn rakan2 sefasi aku ni...cara mereka menyampaikan sesuatu nasihat,tazkirah...sgt2 halus...disamping lwk jenaka..tp yg pasti...mesej yg mereka nk sampaikan sgt terkesan...masyaallah....lebih2 lg..ustaz basya dan ustaz am...x kurang juga ustaz joe...k.mas juga berhikmah...sgt syahdu....

banyak yg aku dapat belajar di situ...belajar bersabar,brhikmah,brlemah-lembut...berkasih sayang....dan bersedia berkorban apa saja.....sebab tu aku rasa sayang sgt nk tinggalkan kem...apakan daya...hanya 17 hari aku dpt mengukir kenangan terindah di situ...

ustaz nasir seorg yg sporting...baik hati..x sombong...layan kami macam adik2 dia je...sbb tu aku x kekok dgn ustaz nasir...ustazah lak sporting gak...kami berbual apa pun x kisah...cma ustazah x slalu ada kat kem..jd kemesraan tu x sma dgn ustaz nasir...hehe...nenek pun ok...masuk je dgn semua org...pandai melawak..si naufal...manja dgn nenek...pandai ckp..mungkin dah terdidik...

peserta kem...hmm..mula2 nmpak mcm x sronok...suam2 lg...ada yg nangis nk balik...smpai puas nk memujuknya...bila dah duduk kem 4-5 hari...nmpak dah keceriaan mereka...mgkin sronok buat aktiviti dgn kwn2...dah bleh msuk antara 1 sama lain..cuba lihat gambar..smua ceria..x de yang sedih2...

dah mula manja2 dgn ustaz ustazah masing2...borak mcm2 sesama sendiri...tgok...cpt kan ukhwah tu terjalin?..kami fasi2 pun x la garang sgt dgn peserta...ada tmpat nya jgk nk wat garang..hehe...tp slain dr tu....sgt sporting...dan mesra alam....hehe

rakan sefasi pompuan...17 hari hidup sebilik...tidur sebantal...kadang2 wat kecoh dalam bilik...semua tu x kan luput dr ingatan...makan minum brsama...smua tu mengeratkan hubungan kita...apa yg manis dan apa yg pahit...jdkan smuanya kenangan...simpan dlm ingatan...

dan yg last skali....mnta maaf andai slama di kem...aku ada melukakan hti sesiapa...lbh lg...ustaz jauhari..prnh berselisihan faham dlm tugasan...maafkan aku...isk2..aku rndu kem...insyaallah bila cti aku akn join lg kem....

kak mas,ana dan azah...trima kasih peluk cium msa aku nk balik haritu...aku sebak...bila korang nangis...peserta pompuan nangis...bilamana fasi laki pasang lak lagu doa perpisahan...trima ksh hntar aku smpai luar kem...betapa aku rasa kehadiran aku kat kem dihargai...trima ksh smua...trima ksh menerima aku sbgai sahabat kalian....aku sayang ukhwah kita....

~ TINTA BUAT BAKAL SUAMIKU ~


Assalammualaikum wrt wbt.
Buatmu,

Bakal suamiku...

Entah angin apa yang membuai hari ini, membuatkanku begitu berani untuk mencoretkan sesuatu untuk dirimu yang tidak pernah kukenali. Aku sebenarnya tidak pernah berniat untuk memperkenalkan diriku kepada sesiapa. Apatah lagi meluahkan sesuatu yang khusus buatmu sebelum tiba masanya. Kehadiran seorang lelaki yang menuntut sesuatu yang aku jaga rapi selama ini semata-mata buatmu. Itulah hatiku dan cintaku, membuatkan aku tersedar dari lenaku yang panjang.

Aku telah dididik ibu semenjak kecil agar menjaga maruah dan mahkota diriku kerana Allah telah menetapkannya untuk suamiku, iaitulah dirimu suatu hari nanti. Kata ibu, tanggungjawab ibubapa terhadap anak perempuan ialah menjaga dan mendidiknya sehingga seorang lelaki mengambil alih tanggungjawab itu dari mereka. Jadi, kau telah wujud dalam diriku sejak dulu lagi. Sepanjang umurku ini.

Aku menutup pintu hatiku daripada mana-mana lelaki kerana aku tidak mahu membelakangimu. Aku menghalang diriku dari mengenali mana-mana lelaki kerana aku tidak mahu mengenali lelaki lain selainmu, apatah lagi memahami mereka. Kerana itulah aku sedaya kudrat yang lemah ini membatasi pergaulanku dengan bukan mahramku. Aku sering sahaja berasa tidak selamat diperhatikan lelaki. Bukanlah aku menyangka buruk terhadap mereka, tetapi lebih baik aku berjaga-jaga kerana contoh banyak di depan mata. Apabila terpaksa berurusan dengan mereka, akan aku buat ‘expressionles face’ dan ‘cool’. Akan aku palingkan wajahku daripada lelaki yang asyik merenungku ataupun cuba menegurku. Aku seboleh-bolehnya melarikan pandanganku daripada ajnabi kerana pesan Sayyidatina ‘Aisyah R.A ;

“sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan dipandang”

Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa guna aku menjadi idaman ramai lelaki sedangkan aku hanya boleh menjadi milikmu seorang. Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang boleh dimiliki sesuka hati. Aku juga tidak mahu menjadi punca kejatuhan seseorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat kuberikan.

Bagaimana akan aku jawab di hadapan Allah kelak andai disoal?

Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?

Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki kelemahan dan menghias peribadiku kerana itulah yang dituntut Allah. Kalau aku inginkan lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik.

Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?

Tidak dapat aku nafikan, sebagai remaja aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun, setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahawa aku perlu menjaga perasaan itu kerana ia semata-mata untukmu. Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi lebihan lelaki lain. Lelaki itu berhak mendapat kasih yang tulen, bukan yang telah dibahagi-bahagikan.

Diriku yang sememangnya lemah ini diuji Allah apabila seorang lelaki secara tidak sengaja mahu berkenalan denganku. Aku secara keras menolak, pelbagai dalil aku dikemukakan, tetapi dia tidak mahu mengalah. Lelaki itu tidak hanya berhenti di situ. Dia sentiasa menghubungi dan menggangguku. Aku berasa amat tidak tenteram, seolah-olah seluruh hidupku yang ceria selama ini telah dirampas dariku. Aku tertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan. Aku beristighfar memohon keampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Dia melindungi diriku daripada sebarang kejahatan. Kehadirannya membuatkan aku banyak memikirkanmu. Kau kurasa seolah-olah wujud bersamaku. Di mana sahaja aku berada, akal sedarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang melamarku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hati, ‘woman intuition’ku yang mengatakan lelaki itu bukan kau.

Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku ini untuk memilih berlian sedangkan aku hanya sebutir pasir yang wujud di mana-mana. Tetapi aku juga punyai keinginan seperti gadis lain, dilamar lelaki yang bakal dinobat sebagai ahli syurga, memimpinku ke arah tuju yang satu. Tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusuf A.S yang mampu mendebarkan jutaan gadis untuk membuatku terpikat. Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, Allah pasti mencampakkan rasa kasih di dalam hatiku, jua hatimu kali pertama kita berpandangan. Itu janji Allah. Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan kau zahirkan perasaanmu itu kepadaku kerana kau masih tidak mempunyai hak untuk berbuat begitu. Juga jangan kau lampaui batasan yang telah ditetapkan syara’. Aku takut perlakuanmu itu akan memberi impak yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak. Permintaanku tidak banyak, cukuplah dirimu yang diinfak seluruhnya pada mencari redha Ilahi.

Aku akan berasa amat bertuah andai dapat menjadi tiang seri ataupun sandaran perjuanganmu. Bahkan aku amat bersyukur pada Ilahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan tanganku untuk berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu. Akan aku kesat darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itulah impianku. Aku pasti berendam airmata darah andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu padaku. Bukan itu yang aku impikan. Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu. Kerana dengan mencintai Allah kau akan mencintaiku kerana-Nya. Cinta itu lebih abadi dari cinta insan biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.

Aku juga tidak ingin dilimpahi kemewahan dunia. Cukuplah dengan kesenangan yang telah diberikan ibubapaku dulu. Apa guna kau menimbun harta untuk kemudahanku sekiranya harta itu membuatkan kau lupa pada tanggungjawabmu terhadap agamamu. Aku tidak akan sekali-kali bahagia melihatmu begitu. Biarlah kita hidup di bawah jaminan Allah sepenuhnya. Itu lebih bermakna bagiku.

Dariku,

Bakal isterimu...

20 December 2009

~ MANA MILIK KITA ~


MANA MILIK KITA..
TIDAK ADA MILIK KITA..
SEMUA YANG ADA...
ALLAH YANG PUNYA..


TIDAK ADA KITA PUNYA..
KITA HANYA MENGUSAHAKAN SAJA..
APA YANG KITA DAPAT..
ALLAH SUDAH SEDIAKANNYA..


KITA ALLAH PUNYA..
BUMI LANGIT CIPTAANNYA..
MILIKLAH APA SAJA..
TIDAK TERLEPAS DARI CIPTAANNYA..


MANA KITA PUNYA..
TIDAK ADA KEPUNYAAN KITA..
KITA HANYA MENGUSAHAKAN..
APA YANG TELAH ADA..


MENGAPA KITA SOMBONG..
MEMILIKI ALLAH PUNYA..
MENGAPA TIDAK MALU..
KEPADA ALLAH YANG EMPUNYA..


PATUT BERSYUKUR KEPADA ALLAH..
YANG MEMBERI SEGALANYA..
MALULAH KEPADA ALLAH..
KERNA MILIK IA PUNYA..


JANGANLAH BERBANGGA..
APA YANG ADA PADA KITA..
KALAU ALLAH TIDAK BERI..
KITA TIDAK PUNYA APA-APA..


JANGANLAH MENGUNGKIT..
MENGUNGKIT JASA KITA..
JASA KITA DISISI-NYA..
YANG SEBENARNYA ALLAH PUNYA..


MARILAH KITA BERSYUKUR..
BUKAN BERBANGGA..
BERSYUKUR KEPADA ALLAH..
BUKAN MENGUNGKIT JASA....
GUNAKANLAH NIKMAT ALLAH ITU..
BUKAN BERBANGGA..
BERSYUKUR KEPADA ALLAH...
BUKAN MENGUNGKIT JASA..
GUNAKANLAH NIKMAT ALLAH ITU..
UNTUK KHIDMAT KEPADA-NYA..
SELEPAS ITU LUPAKAN SAJA..
AGAR TIDAK MENGUNGKIT-UNGKITNYA..

15 December 2009

~ PENGALAMAN DAN UKHWAH..KENANGAN TERINDAH ~


ustaz nasir dan ustzh asni...

bersama ustzh asni...



riadah.....

fasi2 lelaki...

bersama nenek(mak ustzh Asni)..

makan besar....

peserta kem..

fasi2 pompuan,..

peserta kem...
kelas al-quran..

Salam buat semua yg melawat entry sy kali ni..kali ni..sy ingin berkongsi cerita...suka duka pahit manis perjuangan selama 17 hari di 1 tempat yg penuh dgn ilmu, kasih sayang, ketenangan dan keceriaan...mari ikuti cerita sy ini....

29 nov-15dis 2009..sy mengikuti 1 kem al-quran ala madrasah sebagai fasilitator merangkap tenaga pengajar di kem itu..di gelar ustazah anis..bermulalah tugas sy mendidik peserta kem ini mengaji al-quran, tajwid dan fardhu ain..sepanjang berada di kem..sy sgt gembira, ceria disamping peserta kem, barisan fasilitator merangkap teman seperjuangan, gelak ketawa..dan ustaz nasir ustazah asni yg sporting...dari pg sampai lah ke ptg...sentiasa ada aktiviti...bahkan...x jemu apabila para fasi lelaki yg suka membuat peserta ketawa...kami di fahamkan..bahawa kem ini kem yg mendidik peserta dgn kasih sayang..bukan dgn kekerasan...benar...apabila peserta dididik dgn kasih sayang..hati yg keras boleh dilembutkan....itu yg berlaku di kem ini..

istimewanya kem ini adalah suasana dan ukhwah yg ada di dalamnya...sy dapat rasakan 1 talian ukhwah yg sgt kuat di kem ini...ramai peserta mengatakan pada sy...kem ni berbeza dgn kem lain...mmg berbeza...kalau nak tau apa bezanya...sertailah kem ini...hehe..apa yg manis...setiap yg berlaku terkesan di hati...apa yg diusahakan berjaya mendidik....walau penat...x jemu memberi ilmu..itulah kekuatan fasi di kem ini...buat teman2 seperjuangan...barisan fasi...ustaz basya, ustaz am, ustaz jauhari(joe), ustaz latiif, ustaz akmal, ustaz hazim, ustaz hanif, ustaz afizi, ustaz bazlee, ustzh mas amiza, ustzh farhana, ustzh azah, ustzh athirah....kalian membuat hatiku ceria..sgt terhibur dgn lawak jenaka, dan alunan nasyid dan lagu dari bunyian alat muzik yg kalian mainkan..ukhwah antara kita terjalin tak sampai sehari...bahkan kita sgt mesra dan serasi...bekerjasama dlm 1 platform dakwah Al-quran yg ustazah dan ustaz bawakan...
tentu ramai yg sudah mengenali Ustazah Asni...krn ustazah mengendalikan program KALAMULLAH dan KHAZANAH DARI SYURGA di astro oasis...dan skarang menjadi mentor kpd anak2 muda dlm rancangan ADIKKU RTM..dan yg terbaru..ustazah akan menggantikan ustazah fatma zahra dalam USRAH TV9 tahun 2010..(kesian naufal...kena tinggal lagi dgn nenek..)..Ustaz Nasir pun apa kurangnya..ceramah sana sini...tp x la se'busy' ustazah asni...selalu jgk ada kat kem...

disini...sy dapat keluarkan ilmu yg sy ada...ilmu al-quran(tahfiz),tajwid dan fardhu ain...bahkan...apa yg sy lupa,..sy berusaha mengingatinya kembali...sekurang2nya...cuti sy terisi dgn sesuatu yg berfaedah...sy menganggap peserta kem sbgai adik2 sy...dimana melayan kerenah mereka seperti melayan adik2 sy...apabila ustaz2 memberi tazkirah,nasihat,..sy turut terkesan...tersentuh dgn apa yg mereka sampaikan...tahniah ustaz basya dan ustaz am..kalian sgt hebat...mereka telah mendidik hati2 peserta yg keras...tersentuh apabila mereka bercakap tentang diri kita dgn tuhan...di tambah dgn sedikit slot bersama ustazah asni dan ustaz nasir...kem ini bertambah meriah...meriah dgn ilmu...sarat dgn peringatan dan nasihat...walaupun ustazah asni sgt busy dgn shooting sana sini...

buat peserta kem, merangkap pelajar2 ustazah...ustazah rindukan suasana yg lalu...kenangan bersama kalian tak kan ustazah lupakan...lebih2 lg..anak murid ustzh..natasha, nadia, shafiqah, najwa, qistina qari, amelia, sufhia, farrah ain, fatin, qistina baderulhisyam,dan edda nur nadia..jgn nakal2...ingat pesan ustzh...

terima kasih ustaz nasir dan ustazah asni...krn memberi kepercayaan mendidik peserta kem..ustaz n ustazah mmg best...kem ustaz ustazah adalah yg terbaik...moga sy dapat mengukir kenangan lg di kem motivasi al-quran ala madrasah ini...see u all again....tomorrow....miss u all....

25 November 2009

~ SiBuK ~

Salam buat yg mengunjungi entry sy kali ni...harap kalian sentiasa dalam rahmat ALLAH SWT selalu...mungkin ini c0retan terakhir utk bulan ni...kerana sy akan 'busy' selama 4 minggu tanpa membuka ruangan coretan hati ini....
Esok..27 Nov 2009 bersamaan 10 Zulhijjah 1430H...adalah hari raya aidul adha...Di kampung,.siti dah sibuk menganyam ketupat..dan aku hanya membantu sikit2...apa yg terdaya..hehe(ayat budak malas)..dan esok juga...ada kenduri aqiqah dan berkhatan berganding 3 keluarga besar...keluarga kami(hj elias),keluarga tok cik(hj zakaria)& keluarga tok ngah(hjh habsah)..memang raya haji kali ini meriah sgt...tetapi...tidak bg aku..=(...semua pulang ke kampung...p.njang dan p.teh pun pulang...walaupon terpaksa belanja mahal utk pulang dgn fligt dari sabah..p.njang baru dapat baby pempuan baru...Hasna Ilmuna Al-Hanin...nma dia panjang bukan main...ada yg nk panggil hasna...muna...ilmuna..hanin...whateverla..nma dia semua tu...yang pasti aku sedih...tp sedih x la sampai menangis teresak2 kan...yela..raya kali ni...mak ayah x de...pastu.............
malam tu lak...aku kena balik K.L dah..kenapa malam tu jugak?ha..meh aku citer..aku kena panggil jadi fasilitator kat Taman herba,sungai congkak, selangor..Kem TQTC..bawah ustz Nasir dan ustazah Asni...siapa mereka?kalau nk knl dorg ni..tgok kat list blog pilihan ada link TQTC..baca kat situ...heheh..pagi 28 Nov 2009 aku dah kena pegi kem tu...coz esoknya budak2 dah datang...hmm...akur dgn perintah....
aku akan balik K.L sorang2..malam lak tu...kena wat berani+cepat....x kemas apa lg kat umah..sampai2 kena terus berkemas...apapun...doa2lah segala urusan berjalan dgn lancar..mungkin aku akan busy kat sana..x sempat nk jaga adik2 aku kat kampung..(kakak mithali kononnya)..
buat kawan2 ku..jangan jeles aku dapat pg kem jd fasi...korg duduk jela kat rumah ye...hehehe..sem depan kita jumpa lg....smoga kita najah dalam imtihan sem lepas...amin...

20 November 2009

~ bUdAK ZamaN sEkaRaNG ~

ni la budak2 yg x solat..lepak hisap rokok je..


Hari jumaat yang lalu, aku balik kampung bersama siti dan sidi(tok & tokwan)..Drebar kami pak cik aku..bersama adik2 aku, iffah, afif, fahimah & aisyah..kami menaiki avanza milik ayah..ayah & mak selamat berlepas ke mekah utk menunaikan ibadah haji..malam jumaat..kami hanya menghantar mak ayah di Kelana Jaya..saat mak ayah nak masuk ke balai berlepas..(bkn kat airport ye)..saat tu..sgt hiba..apatah lg..apatah lg saat mak ayah memeluk kami..wuaa...x tahan...paling kesian adik bongsu aku..kecik2 dah kna tggl...x pela..semoga mak ayah selamat sampai dan selamat pulang..eeh..bkn nak citer pasal mak ayah pegi haji..sampingan je tu..

Kami sampai di Gerik, Perak..pada pukul 12.50 tghari..berhenti kat masjid Gerik..coz nk solat jumaat..bkn aku, tp sidi(tokwan), pak cik, dan afif la...kami yg pompuan ni tggu jela dlm kereta..cuci2 mata kan...tau x apa aku nmpak??ha...ni la citer yg aku nk sampaikan...

Khutbah jumaat berkumandang..sang khatib sedang berkhutbah,.ada lg yg baru sampai..kalo baru sampai terus masuk, duduk dalam msjid dgr khutbah x pe..ni tak...boleh dia lepak kat atas motor dgn kawan2 dia...adus...lagi sakit mata aku tgok, boleh share rokok...hisap rokok lak atas motor...buat sempoi je..aduhai budak2 zaman sekarang..budak2 tu datang buat syarat je..maybe mak bapak suruh..pegi jela kan...buat syarat pun cukupla...yang syoknya...pakai baju melayu, kain pelekat kemas...yang paling syok...time org balik...dah habis solat..dorang pon start motor...balik jugak..aduh!!..kenapa la ada budak2 mcm ni..sah2 la x solat dah balik umah..sedangkan datang masjid pon x solat..

Solat jumaat bagi org laki adalah wajib...ia menggantikan solat zohor pada hari jumaat sahaja..kalau tinggal 3 kali tanpa sebab2 mudharat berdosa...x kan budak2 tu x tau?alah...org dewasa yg dah tua pun x reti2 jugak..ada yg kubur dah panggil dunia kata pegi pun x sedar jugak..aduh...doniaa...doniaa...

Aku nak ambil pic dorang..tapi kamera, aku bagi mak ayah aku guna kat mekah..tangkap jela guna henset aku yg x berapa nak canggih ni...x clear la..samar2...sebab jarak jauh..berbalik pada budak2 tu..cuba korang fikir..apa dorang buat lg kat luar tu..kalo macam tula perangai dorang..budak2 ni jenis keluarga x amik kisah..lantak la korang nk pegi mana pon...balik pukul berapa pon...mak bapak x amik kisah..ntah pegi sekolah ke tak...aku tgok..memang muka budak2 sekolah..orang kata nak jaga anak perempuan payah..tp nak jaga anak lelaki pon payah jgk..dorang ni la generasi pewaris kita nanti...tapi..cuba tgok...berapa ramai budak lelaki melayu yang beragama islam masuk U, yang pegi masjid?pegi majlis2 ilmu?..kebanyakan mereka menghabiskan masa di tepi2 jalan...lepak, hisap rokok...aduh...main game kat ciber cafe..x berhenti2..of course x solat dah..ntah2 x pandai solat...hmm..parah ni...

Sama la dgn budak2 perempuan...mak bapak pon 1...x pernah nk larang anak2 pakai baju kecik..seluar ketat sampai kadang2 aku terfikir..mcmna la kalo sesak2 nk terkencing ke, ter apa2 ke..kan payah...ambil masa tu...(hehe)..paling aku meluat...pakai tudung..pastu pakai t-shirt ketat+lengan pendek...bodoh ke apa..baik x payah pakai tudung..tudung tu trend je buat budak2 tu..hmmm..x tau la nk kata mcmna lg..aku kadang berangan jugak..kalau 1 hari nanti aku dapatla mengajar kat sekolah...dorang suruh buat pilihan..aku nk mengajar sekolah menengah,..senang nk ceramah..hahaha..biar sedar sikit..hehehe...

Whateverla...apapun...tulah citer budak2 zaman sekarang...yang aku boleh citer buat masa ni....

15 November 2009

~ mEncARi tEmAn Ke sYuRgA ~

Sedar tak sedar..usia gadis itu kini sudah pun 21 tahun..kalau di zaman dahulu,.zaman mak, ayah, tok, tok wan..usia sebegini sudah pun berumahtangga dan mempunyai cahaya mata..contoh terdekat adalah ibunya..ibunya berkahwin ketika berusia 18 tahun..kalau zaman kita ni,.org akan berkata..'' muda lagi dah kawen?'' ...''ish,knapa awal sgt kawen..tak bestlah...tak boleh enjoy''..mcm2 perspektif dan pandangan org terhadap perkahwinan di usia muda. Bagi gadis itu, lebih baik berkahwin dari bercinta tanpa ikatan. Inilah fikiran gadis itu ketika usianya kini..Kalau dulu, dizaman sekolah, gadis itu tidak menafikan..dia punyai cinta monyet..cinta yang tak tentu apa kesudahannya. apabila kecewa,..hati jadi sakit..kalau diingatkan..bodohnya bercinta masa sekolah..cinta monyet cinta tergantung..terbang dgn khayalan yang entah apa2..(jangan tiru aksi ini)..
Ibunya selalu berpesan,.tak usahlah mencari..bila2 saja jodoh itu akan datang..selalu sgt ibunya berpesan mcm tu..gadis itu hanya diam mendengar..hati muda, memang suka nk berkawan..dan tak endah kan kata2 ibu..akhirnya sekarang apa yang ibunya pernah katakan hampir2 jadi realiti...dia tak pernah menyangka, tak pernah bermimpi..semua kuasa ALLAH..andai lelaki itu jodohnya, dia berharap lelaki itulah teman ke syurga. memimpin dan membawa dia menuju jalan yang di redhai ALLAH. kerana mencari teman ke syurga amatlah sukar, kecuali ALLAH menjodohkan dia dgn lelaki yang soleh..andai ciri2 di bawah ini ada pada si lelaki...beruntung dan berbahagialah si gadis..melayar bahtera rumahtangga dgn tenang dan harmoni...bersama lelaki pilihan ALLAH ini...


1. Beriman dan taat kepada Allah swt dan Rasullulah saw.
2. Jihad Fisabilillah adalah matlamat dan program hidupnya.
3. Mati syahid adalah cita-cita hidup yang tertinggi.
4. Sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran dari Allah swt.
5. Ikhlas dalam beramal.
6. Kampung akhirat menjadi tujuan utama hidupnya.
7. Sangat takut kepada ujian Allah swt. dan ancamannya.
8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya dan dahaga dgn pahala.
9. Zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya.
10. Solat adalah maruah dirinya dan Solat malam menjadi kebiasaannya.
11. Tawakal penuh kepada Allah taala dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah swt
12. Selalu berinfaq sama ada dalam keadaan lapang mahupun sempit.
13. Menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah diantara mereka.
14. Sangat kuat amar maaruf dan nahi munkarnya.
15. Sangat kuat memegang amanah, janji dan kerahsiaan.
16. Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi kebodohan manusia, sentiasa saling berinteraksi sesama ikhwan dan tawadhuk penuh kepada Allah swt.
17. Sentiasa berbakti kpd orang tua dan keluarganya.
18. Sentiasa haus dengan ilmu.
19. Tidak pernah gentar melawan nafsu.
20. Tidak pernah takut untuk berkata benar.
21. Menjaga tutur katanya.
22. Tidak bermegah dgn ilmu yang dimilikinya.
23. Tidak bangga dgn harta dunia yang dicarinya.
24. Sentiasa berbuat kebajikan krn sifatnya yg penyayang.
25. Jiwanya penuh penghayatan terhadap islam.
26. Menghormati ibunya.
27. Dapat menjaga kerukunan rumahtangga.
28. Akan mendidik isteri dan anak2nya mendalami islam.
29. Mengamalkan hidup yg sederhana.

~ Rahsia Jari Kita ~

Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari anda yang lima. Cuba perhatikan perlahan-lahan jari anda.Kemudian, genggam ia kuat-kuat dan angkatkan ke atas. Laungkan ... "Allahu Akbar" sekuat-kuatnya. Itulah Rukun Islam yang mesti dijunjung.
Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka.Renung dalam-dalam. Kewajipan solat lima waktu jangan diabaikan.Kemudian lekapkan jari itu di atas meja, perhatikan. Bermula daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar.
Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah "Melentur buluh biarlah daripada rebungnya". Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.
Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya.Begitu juga dengan usia remaja. Manisnya seperti jari yang comel mulus ini. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira..hehe.. Pada ketika ini, alam remaja menjengah diri. Awas!!Di usia ini sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran.Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf.Pastinya sudah dipertanggungjawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil. Bersediakah anda??
Ok... naik kepada jari ketiga. Jari yang paling tinggi, jari hantu namanya. Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Di peringkat umur 30-an ini seorang itu telah mempunyai status dan identiti dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala ini banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan. Jesteru itu, amal ibadat mesti dilipatgandakan.
Kita beralih kepada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap satu dan esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan. Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yang hebat.
Akhir sekali, renung ibu jari. Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa "cap jempol" atau cap jari.Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman.Mereka makan 'garam' terlebih dahulu dari kita. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya anda boleh berkata "good" atau "yes" sambil menggengam semua jari dan angkat ibu jari ke atas dan hayun ke hadapan.Itulah rahsia kejayaan anda..renung2kan...

~ sEoRanG GaDis iTu ~


Seorang gadis itu...

Yang lembut fitrah tercipta, halus kulit, manis tuturnya, lentur hati ... telus wajahnya, setelus rasa membisik di jiwa, di matanya cahaya, dalamnya ada air, sehangat cinta, sejernih suka, sedalam duka, ceritera hidupnya ...


Seorang gadis itu ...

hatinya penuh manja, penuh cinta, sayang semuanya, cinta untuk diberi ... cinta untuk dirasa ... namun manjanya bukan untuk semua, bukan lemah, atau kelemahan dunia ... ia bisa kuat, bisa jadi tabah, bisa ampuh menyokong, pahlawan-pahlawan dunia ... begitu unik tercipta, lembutnya bukan lemah, tabahnya tak perlu pada jasad yang gagah ...


Seorang gadis itu ...

teman yang setia, buat Adam dialah Hawa, tetap di sini ... dari indahnya jannah, hatta ke medan dunia, hingga kembali mengecap ni'matNya ...


Seorang gadis itu ...

bisa seteguh Khadijah, yang suci hatinya, tabah & tenang sikapnya, teman lah-Rasul, pengubat duka & laranya ... bijaksana ia, menyimpan ílmu, si teman bicara, dialah Áishah, penyeri taman Rasulullah, dialah Hafsah, penyimpan mashaf pertama kalamullah ...


Seorang gadis itu ...

bisa setabah Maryam, meski dicaci meski dikeji, itu hanya cerca manusia, namun sucinya ALLah memuji ... seperti Fatimah kudusnya, meniti hidup seadanya, puteri Rasulullah ... kesayangan ayahanda, suaminya si panglima agama, di belakangnya dialah pelita, cahya penerang segenap rumahnya, ummi tersayang cucunda Baginda ... bisa dia segagah Nailah, dengan dua tangan tegar melindung khalifah, meski akhirnya bermandi darah, meski akhirnya khalifah rebah, syaheed menyahut panggilan Allah.


Seorang gadis itu ...

perlu ada yang membela, agar ia terdidik jiwa, agar ia terpelihara ... dengan kenal Rabbnya, dengan cinta Rasulnya ... dengan yakin Deennya, dengan teguh áqidahnya, dengan utuh cinta yang terutama, Allah jua RasulNya, dalam ketaatan penuh setia . pemelihara maruah dirinya, agama, keluarga & ummahnya ...


Seorang gadis itu ...

melenturnya perlu kasih sayang, membentuknya perlu kebijaksanaan, kesabaran dan kemaafan, keyakinan & penghargaan, tanpa jemu & tanpa bosan, memimpin tangan, menunjuk jalan ...


Seorang gadis itu ...

yang hidup di alaf ini, gadis akhir zaman, era hidup perlu berdikari ... dirinya terancam dek fitnah, sucinya perlu tabah, cintanya tak boleh berubah, tak bisa terpadam dek helah, dek keliru fikir jiwanya, kerna dihambur ucapkata nista, hanya kerana dunia memperdaya ... kerna seorang gadis itu, yang hidup di zaman ini ... perlu teguh kakinya, mantap iman mengunci jiwanya, dari lemah & kalah, dalam pertarungan yang lama ... dari rebah & salah, dalam perjalanan mengenali Tuhannya, dalam perjuangan menggapai cinta, ni'mat hakiki seorang hamba, dari Tuhan yang menciptakan, dari Tuhan yang mengurniakan, seorang gadis itu ... anugerah istimewa kepada dunia!


Seorang gadis itu ...

tinggallah di dunia, sebagai ábidah, dahípayah & mujahidah, pejuang ummah ... anak ummi & ayah, muslimah yang solehah ... kelak jadi ibu, membentuk anak-anak ummah, rumahnya taman ilmu, taman budi & ma'rifatullah ...


Seorang gadis itu ...

moga akan pulang, dalam cinta & dalam sayang, redha dalam keredhaan, Tuhan yang menentukan ... seorang gadis itu dalam kebahagiaan! Moga lah-Rahman melindungi, merahmati dan merestui, perjalanan seorang gadis itu ... menuju cintaNYA yang ABADI..

12 November 2009

~ SifAt-siFat PENDAKWAH ~


Dakwah Islamiah pada mulanya adalah merupakan tugas para Rasul yang kemudiannya dilaksanakan oleh Alim Ulama'. Oleh yang demikian, bolehlah dikatakan bahawa kebahagiaan setiap umat sedikit sebanyak bergantung pada Alim Ulama'. Apabila mereka baik, maka baiklah manusia dan apabila mereka rosak nescaya rosaklah manusia. Ini bererti tanggungjawab Alim Ulama' amatlah besar, dan tugas mereka itu amatlah berat, lebih-lebih lagi kalau mereka menjadikan dakwah (tabligh) sebagai tugas khusus mereka. Pendakwah mesti ada mempunyai sifat-sifat di antara lain seperti berikut :

1. Memahami maksud Al-Quran dan Al-Hadis.
2. Beramal dengan ilmunya.
3. Tahan marah (berlapang dada)
4. Berani, tidak takut kepada sesiapapun dalam menerangkan kebenaran. Celaan manusia tidak
akan menghalangnya daripada menjalankan kewajipan.
5. Menjaga diri, tidak mahu kepada harta kepunyaan orang.
6. Berpada-pada dengan kesenangan dunia dan redha dengan harta yang halal walaupun sedikit.
7. Kuat, sihat dan fasih lidah.
8. Mengetahui perkara-perkara di bawah ini :

(a) Hal ehwal orang yang akan menerima dakwah iaitu tentang kesediaannya untuk menerima
dakwah, persekitaran dan sosialnya.
(b) ilmu sejarah umum.
(C) Ilmu Psikologi.
(d) Ilmu Geografi.
(e) Ilmu Akhlak
(f) Mazhab-mazhab, aqidah yang betul dan mazhab-mazhab yang salah.
(g) Bahasa orang yang menerima dakwah.
(h) Ilmu kemasyarakatan (sosiologi) yang membincangkan perkembangan masyarakat manusia
dan segala yang berkaitan dengannya.
9. Amat mempercayai kepada janji-janji Allah dan mempunyai harapan penuh untuk mendapat
kejayaan biar pun usaha dakwah itu memerlukan usia yang lama dan memerlukan
pengorbanan yang besar.
10. Tawadu' (merendah diri) dan menjauhkan diri daripada perkarayang aib.
11. Tidak bakhil mengajarkan apa-apa ilmu yang diketahuinya. Tidak keberatan untuk
melakukan sesuatu yang mendatangkan faedah kepada orang lain.
12. Bersifat wakar dan tenang.
13. Tinggi hemat dan mulia diri. Tidak berpuashati dengan perkara-perkara besar yang belum
sampai kepada kesempurnaannya dan menjauhkan diri daripada perkara-perkara hina dan
marah ketika disedari dirinya serba kekurangan pengetahuan atau bukti.
14. Sabar ketika menjalankan dakwah kerana Allah.
15. Bersikap Taqwa dan Amanah.

BERSIFAT WAKAR DAN AMANAH

Sifat warak ada pada ;

(a) Orang yang tidak bercakap sesuatu yang sia-sia, sekiranya perlu bercakap dia akan hanya
bercakap sekadar yang perlu sahaja.
(b) Orang yang menggunakan gerak-geri bagi menyatakan sesuatu maksud.
(c) Orang yang sedia mendengar segala pertanyaan dan berhati-hati ketika menjawab.
(d) Orang yang tidak gopoh dalam segala perkara.

Di samping itu sifat wakar ini juga dapat menggambarkan ciri-ciri ;

(a) Memelihara diri daripada senda-gurau yang tidak sopan.
(b) Tidak bergaul dengan orang yang suka bergurau dan menghindari majlis mereka.
(c) Menahan lidah daripada menyebut perkataan yang buruk.
(d) Tidak menunjuk-nunjuk diri tanpa sebab yang munasabah seperti duduk di jalan atau di
pasar.

Sifat-sifat yang ditonjolkan begini menarik minat orang ramai kerana keperibadian dan akhlak serta kemuliaannya.


~ RiNtiHaN HaTi..~

Hati,
Dikala hatiku masih berbolak balik, Bisikan dan hasutan syaitan silih berganti, Ku kuatkan semangat melawan semampu mungkin, Aaargh, lemahnya diriku kerna sering tertewas!

Hati,
Kerapuhan hati kian meningkat, Dek kerana titik hitam yang menyelinap dan bersembuyi dihatiku, Terasa begitu sakit dan pedih apabila virus kian merebak merosakkan hati ini, Sungguh sukar untukku mendapatkan penawarnya,

Hati,
Sesungguhnya, menjagamu amat sukar bagiku, Ku tetapkan hati , Hati ini mesti dilindungi dan dikasihi, Tidak tegar untukku menzalimi hati yang diciptakan suci dan bersih,

Hati,
Ku mengorak 1001 langkah yang membawa hati ini dekat kepadaNya, Agar sentiasa terpelihara, Kerna, terlalu lemah untukku memeliharanya,

Ya Allah,
Sesungguhnya aku mengerti ,
Hati ini hanya untukMu,

Ya Allah,
Hanya padaMu aku berserah, Hanya padaMu, selayak-layaknya hati ini kembali , Janganlah Engkau membiarkan hati ini dizalimi,
Ya Allah kepadaMu aku bersandar agar hati ini sentiasa di bawah lindungan dan rahmatMu..

~ kENaNgAn BerSaMa kALiAn ~

Semalam...sedang sedap landing..tiba2 aku teringat kenangan masa sekolah dulu...msa sek kat yayasan khairiah...aku mula belajar di situ tahun 2004 smpai 2006..sempat melakar kenangan yg sgt byk bersama2 teman sekelas, setingkatan dan seasrama..aku menghuni asrama sumaiyah bilik 4, selama 3 thn ...sgt merindui kwn2 gelak ketawa,susah senang..Fatimah Az-Zahra, Amal Hayati, Hamidah, dan Aminatul Saheera,..mereka sekarang sedang bertungkus lumus belajar di bumi mesir...Syahirah di Kuis..Mumtaz, Atikah Hamzah dan aku di Kuin..

Kenangan lama sukar utk di lakar semula..tetapi mengingatinya membuat aku bahagia, tersenyum sendirian...sangat manis kenangan lalu...andai waktu boleh di putar semula...ingin aku mengukir kembali saat2 indah bersama mereka...bersama adik2...bersama kawan2 yg lain...bersyukur aku di kurniakan kwn2 yg sgt ceria dan saling mengingati.. x penah aku lupa semua kwn2..dari RTA, YK, PBA dan KUIN...pernah adik2 bertanya padaku...''ingat lg kah kak anis pada kami?''.....aku menjawab...''mestilah ingat...x pernah lupa..''..masakan aku lupakan kawan2 ku..semua tu sebahagian dari hidup ku..=)

Andai sesiapa pernah menjadi kawan2 ku...aku berharap..kamu juga masih mengenali aku...walaupun aku dulu dan kini sgt berbeza(hehe..)...aku sentiasa mendoakan kamu semua...moga kalian berjaya dalam bidang yg kalian ceburi...dan dapat temukan kita semula..aku rindukan semua kenangan kita...






kenangan lalu...

10 November 2009

~ HaWa! IngiN cAntiK? sOLatLaH!! ~


Subhanallah, Maha Suci ALLAH yang mengetahui setiap suruhan dan laranganNya. Adakah kita sebagai seorang wanita pernah terfikir betapa banyak kelebihan-kelebihan yang terkandung dalam pergerakan solat yang dilakukan setiap hari? Percaya atau tidak setiap gerakan dalam solat telah mendahului kepercayaan orang tua-tua dalam memberi petua turun-temurun kepada generasi yang akan datang?

Mereka menemui bahawa gerakan yang dikenali sebagai senaman dapat mengekalkan kecantikan dalaman seorang wanita. Bahkan dari segi sains, solat dapat mengalirkan aliran darah dengan begitu sempurna. Di kesempatan ini, sy ingin berkongsi persamaan antara pergerakan solat dan pergerakan senaman dari petua orang dahulu kala. Kebesaran dan kebijaksanaan ALLAH perlu dikaji oleh setiap insan kerana ada sebab dan musabab kenapa ALLAH menjadikan begini? kenapa tidak begitu? begitu mengapa tidak begini?

Ada sedikit ilmu yang ingin kongsikan bersama setiap insan yang bergelar hawa yang bakal melahirkan pejuang-pejuang islam yang bakal menegakkan AGAMA ISLAM dimuka bumi.

SENAMAN-SENAMAN YANG MENYAMAI PERGERAKAN SOLAT.

1. Faedah Halus Pandangan: Menurut petua orang tua-tua Melayu, senaman mata ini mengelakkan diri kita dari mudah pusing mata dan dapat menajamkan fokus mata.

Gerakan: Apabila terjaga dari tidur, pejamkan kedua mata. Baring terlentang dalam keadaan santai tenang. Gerakkan bola mata seolah-olah kita memandang ke arah kepala kita, kaki, kiri dan kanan. Kemudian pusingkan bola mata itu mengikut arah jarum jam. Ulangi perkara yang sama tapi kali ini melawan arah jarum jam.

Perasan atau tidak kedudukan itu sama seperti kedudukan kita sewaktu berdiri tegak mengadap ALLAH. Cuma dalam senaman ini kita berada dalam keadaan berbaring. Manakala mata kita sama gerakan seperti memberi salam ke kanan dan kiri dalam solat.

2.Faedah Angin Tunggal: Gerakan ini membantu mengeluarkan angin dari dalam perut, mengurut dan menyengkak rahim serta menyempitkan anggota sulit wanita.

Gerakan: Baring terlentang, lunjurkan kedua-dua kaki. Tarik nafas. Kemudian angkat kaki kanan lurus ke udara. Bengkokkan lutut kita dan bawa ia ke arah dada sambil kita lepaskan nafas. Selepas itu, dalam keadaan nafas biasa, paut lutut yang dibengkokkan menggunakan kedua-dua tangan kita ke arah dada dan tahankan posisi ini selama 7 saat. Tukar kaki dan ulangi proses yang sama.

Keadaan ini sama seperti kedudukan sewaktu kita sujud mengadap ALLAH,ada sebab mengapa sujud yang panjang didalam solat itu lebih baik berbanding dari tergopoh gapah.

3. Faedah Angin Kembar: Membantu mengeluarkan angin serta mengurut pinggul serta merampingkan pinggang wanita.

Gerakan: Baring terlentang. Angkat kedua-dua kaki kita tegak ke udara. Tarik nafas. Kemudian bengkokkan kedua-dua lutut kita itu ke dada sambil lepaskan nafas. Dalam keadaan nafas biasa pula, pautlah kedua lutut itu ke arah dada dengan kedua-dua tangan kita. Tahankan posisi ini selama 7 saat.

Sewaktu mengangkat kedua-dua kaki ke atas keadaan ini pula hampir menyamai kedudukan sewaktu rukuk di dalam solat,kemudian apabila kaki dibengkokkan ke dada itu sama seperti kedudukan kita bangun daripada rukuk dan terus sujud.

Semoga apa yang kongsikan ini sedikit sebanyak menyedarkan kita bahawa pemikiran manusia dan sains sebenarnya telah dikabarkan oleh ALLAH TAALA dalam 'bahasa indahnya' kepada semua manusia. Terpulang kepada manusia samada akal yang ALLAH kurniakan ini digunakan ke arah kebaikan atau keburukan.

Allah menerangkan di dalam al-quran bahawa manusia sentiasa dihinggapi rasa gelisah, bakhil dan sifat keji yang lain. Solat adalah satu cara untuk menghilangkan sifat-sifat keji ini. Firman Allah SWT yang bermaksud ;

''Sesungguhnya manusia dijadikan bertabiatkan resah gelisah(lagi bakhil kedekut). Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah. Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut. Kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang. Iaitu mereka yang tetap mengerjakan sembahyangnya''.(al-Ma'arij 19-23)

~ SiTi FatiMaH BiNtU MuHaMMaD ~

Gembira hatinya, gembiralah Rasulullah s. a. w. Tertitis air matanya, berdukalah baginda. Dialah satu-satunya puteri yang paling dikasihi oleh junjungan Rasul selepas kewafatan isterinya yang paling dicintai, Siti Khadijah. Itulah Siti Fatimah r. a., wanita terkemuka di dunia dan penghuni syurga di akhirat.

Bersuamikan Sayyidina Ali bukanlah satu kebanggaan yang menjanjikan kekayaan harta. Ini adalah kerana Sayyidina Ali yang merupakan salah seorang daripada empat sahabat yang sangat rapat dengan Rasulullah s. a. w., merupakan kalangan sahabat yang sangat miskin berbanding dengan yang lain.

Namun jauh di sanubari Rasulullah s. a. w. tersimpan perasaan kasih dan sayang yang sangat mendalam terhadapnya. Rasulullah s. a. w. pernah bersabda kepada Sayyidina Ali,"Fatimah lebih kucintai daripada engkau, namun dalam pandanganku engkau lebih mulia daripada dia."(Riwayat Abu Hurairah)

Wanita pilihan untuk lelaki pilihan. Fatimah mewarisi akhlak ibunya Siti Khadijah. Tidak pernah membebani dan menyakiti suami dengan kata- kata atau sikap. Sentiasa senyum menyambut kepulangan suami hingga hilang separuh masalah suaminya. Dengan mas kahwin hanya 400 dirham hasil jualan baju perang kepada Sayyidina Usman Ibnu Affan itulah dia memulakan penghidupan dengan wanita yang sangat dimuliakan Allah di dunia dan di Akhirat.

Bukan Sayyidina Ali tidak mahu menyediakan seorang pembantu untuk isterinya tetapi sememangnya beliau tidak mampu berbuat demikian. Meskipun beliau cukup tahu isterinya saban hari bertungkus-lumus menguruskan anak-anak, memasak, membasuh dan menggiling tepung, dan yang lebih memenatkan lagi bila terpaksa mengandar air berbatu-batu jauhnya sehingga kelihatan tanda di bahu kiri dan kanannya.

Suami mana yang tidak sayangkan isteri. Ada ketikanya bila Sayyidina Ali berada di rumah, beliau akan turut sama menyinsing lengan membantu Siti Fatimah menggiling tepung di dapur. "Terima kasih suamiku," bisik Fatimah pada suaminya. Usaha sekecil itu, di celah-celah kesibukan sudah cukup berkesan dalam membelai perasaan seorang isteri.

Suatu hari, Rasulullah s. a. w. masuk ke rumah anaknya. Didapati puterinya yang berpakaian kasar itu sedang mengisar biji-biji gandum dalam linangan air mata. Fatimah segera mengesat air matanya tatkala menyedari kehadiran ayahanda kesayangannya itu.

Lalu ditanya oleh baginda, "Wahai buah hatiku, apakah yang engkau tangiskan itu? Semoga Allah menggembirakanmu."

Dalam nada sayu Fatimah berkata, "Wahai ayahanda, sesungguhnya anakmu ini terlalu penat kerana terpaksa mengisar gandum dan menguruskan segala urusan rumah seorang diri. Wahai ayahanda, kiranya tidak keberatan bolehkah ayahanda meminta suamiku menyediakan seorang pembantu untukku?"

Baginda tersenyum seraya bangun mendapatkan kisaran tepung itu. Dengan lafaz Bismillah, Baginda meletakkan segenggam gandum ke dalam kisaran itu. Dengan izin Allah, maka berpusinglah kisaran itu dengan sendirinya. Hati Fatimah sangat terhibur dan merasa sangat gembira dengan hadiah istimewa dari ayahandanya itu. Habis semua gandumnya dikisar dan batu kisar itu tidak akan berhenti selagi tidak ada arahan untuk berhenti, sehinggalah Rasulullah s. a. w. menghentikannya.

Berkata Rasulullah s. a. w. dengan kata-kata yang masyhur, "Wahai Fatimah, Gunung Uhud pernah ditawarkan kepadaku untuk menjadi emas, namun ayahanda memilih untuk keluarga kita kesenangan di akhirat." Jelas, Baginda Rasul mahu mendidik puterinya bahawa kesusahan bukanlah penghalang untuk menjadi solehah.

Ayahanda yang penyayang terus merenung puterinya dengan pandangan kasih sayang, "Puteriku, mahukah engkau kuajarkan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kau pinta itu?"

"Tentu sekali ya Rasulullah," jawab Siti Fatimah kegirangan.

Rasulullah s. a. w. bersabda, "Jibril telah mengajarku beberapa kalimah. Setiap kali selesai sembahyang, hendaklah membaca 'Subhanallah' sepuluh kali, Alhamdulillah' sepuluh kali dan 'Allahu Akbar' sepuluh kali. Kemudian ketika hendak tidur baca 'Subhanallah', 'Alhamdulillah' dan 'Allahu Akbar' ini sebanyak tiga puluh tiga kali."

Ternyata amalan itu telah memberi kesan kepada Siti Fatimah. Semua kerja rumah dapat dilaksanakan dengan mudah dan sempurna meskipun tanpa pembantu rumah. Itulah hadiah istimewa dari Allah buat hamba-hamba yang hatinya sentiasa mengingatiNya .

~ NiLai sEoRanG aNaK ~

Semalam merupakan hari pertama Fathi membuat praktikal di hospital. Di Rusia, untuk tahun kedua perubatan, disebabkan masih tidak banyak yang dipelajari, maka sukatan untuk praktikal adalah membuat kerja-kerja yang berkaitan dengan kejururawatan. Semua rakan-rakan telah pulang ke Malaysia menikmati cuti indah bersama keluarga, hanya Fathi yang gatal kaki untuk cuba mencari pengalaman di sini.

Sepanjang satu hari semalam, hanya satu yang mahu dikongsi. Ceritanya begini.

Jururawat memanggil Fathi dan rakannya Syahid, untuk membantunya membersihkan badan-badan pesakit. Ketika sudah selesai dua tiga orang pesakit, mereka mendekati seorang tua, yang berselimut. Ketika mereka sampai, di bilik tersebut ada 4 orang pesakit yang lain turut menempati bersama di bilik tersebut.

Jururawat itu, menarik kain selimut yang menyelimuti badan pakcik tua ini, dan dengan itu jugalah, keluar bauan yang sungguh memedihkan hidung. Mereka dapati, katil pakcik ini penuh dengan najis (tahi). Hanya Allah yang tahu bau dia macam mana. Ketika ini, 2 orang pesakit keluar dari bilik ini untuk duduk di luar, tidak tahan bau yang dihasilkan. Jururawat meminta pakcik ini untuk turun dari katil, dan digagahi oleh seorang pelajar lagi. Fathi tidak berani mendekati, hanya memerhati apa yang dilakukan.

Kerja-kerja pembersihan dilakukan, ketika sedang berdiri ini, pakcik tua ini, yang kakinya tidak gagah untuk berdiri, yang ditongkat oleh pelajar, telah membuang air besar di situ juga. Mereka yang ada di situ hanya pasrah. Fathi hanya membantu menarik kain-kain tilam dari katil. Jururawat menunggu sehingga pakcik ini selesai membuang hajatnya.

Jururawat memberitahu, bahawa pakcik ini selama dia sakit, tiada siapa yang menziarahinya. Dalam hati kecil, kesedihan membungkam jiwa Fathi. Jururawat ini, mula mengelap bahagian badan pakcik ini, pakcik ini megadu letih berdiri. Kemudian, mereka menarik cadar dari tilam dan menggantikannya dengan yang baru. Badan pakcik tua itu, dibersihkan sebelum dia dibenarkan baring kembali.

Selesai itu, lantai dibersihkan dari najis yang dibuang oleh pakcik ini. Setelah segalanya selesai, pakcik tua diberikan baju untuk dipakai semula.

Setelah selesai semua sekali, mereka beredar dari bilik tersebut. Fathi mengambil tempat di bilik rehat. Hati betul-betul terasa. Merasakan bahwa begitu berharganya seorang anak apabila ibubapa sudah sampai di usia seperti pakcik itu.

Ketika menulis ini, tidak tahu bagaimana mahu mengungkap perasaan ketika itu. Dalam hati hanya berdoa:

“Ya Allah, kau matikanlah daku sebelum sempat aku menderhaka kepada kedua ibu bapaku, dan jika kau anugerahiku isteri dan zuriat, kau matikanlah daku sebelum sempat mereka derhaka kepadaku.”

Balik petang itu dengan seribu satu perasaan gelisah. Gelisah jika diri berada di situasi anak-anak pakcik itu, tidak bersabar malah meninggalkan ibubapa di rumah pesakit. Gelisah jika anugerah isteri dan anak-anak, jadi seperti pakcik itu. Mudah-mudahan diri ini dijauhkan dari segala yang pakcik itu hadapi.


::Arzalil ‘umur (surah al-hajj:5) - waktu di mana seseorang sudah hilang kewarasan akal, seperti mana seorang bayi kecil. Di waktu ini, semua ciri-ciri budak kecil ada pada lelaki berumur. Kebersihan dirinya, semuanya bergantung pada orang lain untuk menguruskannya::

~ bUkU oH bUkU ~



Minggu sebelum exam...sy sempat singgah kat pustaka Darul Salam...sy usya2 buku kat rak..konon2 nak ambik novel ..tp x jd...jln2, round2, akhirnya jumpa buku ni...INDAHNYA HIDUP BERSYARIAT..sy penah tgok..kwn2 sekuliah mengendong buku ni..tp x penah nk amik tau apa isinya...akhirnya sy memilih utk membelinya..harga sebenar rm55..tp, mungkin sbb sy berstatus pelajar..dptla beli buku tu dgn harga rm50...buku tulisan Dato' Ismail Kamus ni sgt2 menarik..semua perkara fardhu ain, sunah...dari kita lahir sampai kita mati, doa2, niat2.. semua ada..x rugi kalau semua memiliki buku ni..mmg menarik dan best!!...boleh bawa ke mana saja..mmg semua wajib miliki buku ni...dan antara buku lain yg sy dah beli dlm tahun ni, termasuklah SALAH FAHAM TENTANG ISLAM, DI BAWAH NAUNGAN CINTA dan paling best...NOTA HATI SEORANG LELAKI...walaupun buku ni utk orang lelaki...tentang hidup lelaki...tapi x salah perempuan juga membacanya...kerana sy juga punyai adik lelaki, ayah dan bakal mempunyai suami dan anak..(hehe)..apapun...jgn segan singgah kedai buku atau pustaka Darul Salam ye...




30 October 2009

~ sELamAt pEngAntiN bArU ya uKhti ~



tahniah ya ukhti....

Selamat pengantin baru buat ukhti Syahidatul Akmal Dahlan dan suami...rakan seangkatan semasa Kursus Bahasa Arab di Pusat Bahasa Arab Nilam Puri Kelantan dulu...teringat segala kenangan di sana dulu...tahniah ya ukhti....bertemu jodoh awal....dan suami yg soleh...secocok...hehe...sy doakan kak syahidatul akmal bahagia brsama suami..dalam melayari bahtera rumahtangga...maaf tak dapat pegi kenduri kat Grik haritu...apapon...sy doakan...kak syida dpt jadi isteri yg solehah...cpt2 la dpt baby yg comel ye...hehe..x sbr nk jd mak mnakan...hehe...mabruk ya ukht....moga mendapat redha dan keberkatan dari ALLAH SWT..


kawan2 pba yg meraikan pengantin...

26 October 2009

~ aYat AL-QURAN pAdA kULit BaYi ~


Pakar-pakar perubatan di Moscow, Rusia bingung berikutan penemuan ayat-ayat suci al-Quran dan Arab pada kulit seorang bayi berusia sembilan bulan di Dagestan, Rusia, lapor sebuah akhbar.

Ayat-ayat itu muncul pada belakang, tangan, kaki dan perut Ali Yakubov pada setiap malam Isnin dan Jumaat sebelum hilang tetapi diganti dengan beberapa ayat al-Quran baru dua kali seminggu.


Pakar-pakar perubatan Rusia menyatakan, mereka tidak tahu bagaimana fenomena itu boleh berlaku selepas perkataan Allah mula muncul pada dagu bayi tersebut ketika dia berusia beberapa minggu.

Namun, ketika mengulas mengenainya, pakar-pakar perubatan dan keluarga bayi itu mengaku bahawa ayat-ayat suci itu menjelma sendiri pada badan Ali dan bukan ditulis oleh manusia.

"Ali akan berasa kurang sihat manakala suhu badannya meningkat kepada 40 darjah Celsius setiap kali ia berlaku menyebabkan dia menangis," kata ibunya Madina Yagubova.

Kini, tempat Ali dilahirkan iaitu di Kampung Red Oktober, Dagestan menjadi tumpuan orang ramai yang mahu melihat keanehan itu.

"Ali merupakan tanda kebesaran Tuhan. Kelahirannya di Dagestan bagi menyedarkan penduduknya supaya bersatu," kata seorang ahli parlimen di wilayah itu, Akhmedpasha Amiralaev.


SUBHANALLAH...ALLAH MAHA KUASA...bila DIA berkata jadi! maka terjadilah...tiada siapa yg dapat menghalang-NYA..aku termenung sejenak...lantas aku bertasbih..bertahmid..dan bertakbir...YA ALLAH...Lindungi hambaMu dari segala kemungkaran....ampuni dosa2 hambaMu yg lalai dan leka...sungguh...hamba tak mampu menjadi sempurna..hamba hanya inginkan belas kasihanMU YA ALLAH...dan kasih sayangMU..Redhailah hidup hambaMu ini YA ALLAH...

16 October 2009

BILA JADI BUDAK 'skema' APA ORANG AKAN KATA?


Bila jadi budak skema...apa org akan kata?
agak lama sy cuba memahami...apa itu skema?apa maknanya?hmm...rupanya,skema itu bermaksud..apapun orang nak kata,apapun yg berlaku padanya...mereka tak kisah,.asalkan mereka tetap teguh dgn prinsipnya!

Sebab itulah...apabila seseorang di label sbgai 'budak skema'..kita akan dapat melihat sesuatu yg lain ada pd dirinya...kata lain yg slalu digunakan bg student agama sbgai 'siqoh'....pasti padanya ada sifat terlalu menjaga segala perbuatan,sangat syadid dalam segala hal...Mengapa golongan ini tidak ramai yg mengukainya...apatah lg mendekati diri mereka...sekadar memberi salam,memberi senyuman dan tidak lebih dari tu...kebanyakan org yg di label skema ini,..mereka tak suka menghabiskan masa mereka dgn perbualan kosong..tidak betah utk duduk berbual dgn org lain yg lebih mesra alam,atau org yg lebih suka berkawan..atau mkna lain yg 'hingaq'..hmm..

Pernah seorang rakan serumah mengatakan sy begini..." kalo hg jd bdk skema,aku tak bg hg masuk rumah" dalam nada yg melawak...hehe...sy tersenyum...sebenarnya sy sendiri tak pasti,apakah sy seorang yg skema...dalam hati sy berkata,"aku skema ke?kalo skema x dela aku nk hingaq2 dgn depa ni.."hehe...

Selalunya...orang yg di katakan skema ni...payah utk di ajak melawak...bergurau senda...mereka terlalu tegas dlm apa jua keadaan..sehinggakan mereka terpaksa mencari kwn yg skema seperti mereka...mereka ada prinsip utk hidup...mereka sgt2 memegang prinsip...

Jadi mengaitkan dengan apa yang sy fahami, kadang-kadang kita ini terlalu diwayarkan dengan mentaliti yang tidak suka daripada orang lain tidak buat. Kita sentiasa ingin menyesuaikan diri dengan situasi sekeliling, walaupun tidak dinafikan memang perlu. Tetapi, keadaan ini menunjukkan kita golongan yang begitu mudah terikut-ikut.

Sy bukan nak mengajak semua untuk jadi skema di sini.Kadang-kadang yg berlaku dalam kehidupan kita terhalang kerana org lain tidak pernah buat dan berpotensi untuk diceritakan belakang-belakang. Mengikut peraturan dikatakan skema, sedangkan masalah antiskema inilah yang pula akan membiak virus-virus menentang peraturan. Bertali leher berpakaian kemas dikatakan bapak skema, akhirnya diri tertonjol keselekehan yang melampau-lampau kerana skeptisisme diri..memakai kad matrik dikatakan skema..fikirkanlah...

Kenapa kita takut dengan apa yang org NAK kata berbanding dengan apa yang kita KENA kata? Ibnu Jauzi berkata,“Petanda orang sakit jiwa ialah apabila dia lebih percaya penilaian orang ramai berbanding pandangan dirinya sendiri”

Apa yg sy dapat lihat daripada skema ini...mereka tetap pendirian, walau badai menimpa.. Bermatlamat tinggi,.Berpakaian kemas (tetapi tahap lebih),..Kuat belajar.. Anti-pengaruh.. Berani..,Humor( tetapi tak tau dirinya kelakar )..Seseorang itu biasanya tidak berapa suka dirinya dilabel sebagai skema, mahupun jelas-jelas dia skema. Tetapi,hargailah mereka, kerana mereka sentiasa mempunyai pendirian yang utuh lebih hebat dari kita.

Berbanding dengan org yang suka meniru gaya org lain, atau lebih banyak dlm masyarakat kita meniru budaya kuning yang merosakkan, ini kerana mereka yg lemah, tidak mempunyai pendirian. Inilah akibatnya pula jika terlalu tidak skema..(hehe)..jd...kita kenalah skema sedikit...tak banyak pun x pe...

Firman ALLAH SWT yg bermaksud..Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: “Tuhan kami ialah Allah” kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan: “Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih; dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu.” [Surah Al-Fussilat : 30]

Bererti di sini, jgn kita memperlekehkan pendirian seseorang itu kerana skema yg ada pd dirinya.. Kita sbgai muslim sendiri perlu mengukur sejauh mana pendirian kita di mata dunia tentang teguhnya kita mengaku Allah, dan Islam sebagai agama.Renung2kan selamat beramal...=)

15 October 2009

% EXAM SEM 5 MAKIN HAMPIR %

jadual buat sndiri..

Lagi 2 minggu....exam sem ini akan bermula...exam first 2/11/09 sampi 14/11/09...makin berdebar lak...mungkin sy x dapat nak update blog sy...dalam sebulan nnt...doakan sy tahun ni sy dapat buat yg terbaik...amin....kepada kawan2 seKUIN...selamat menghadapi exam...smoga smua beroleh kejayaan....AMIN...

~ Majalah Pemuda Islam ~

majalah solusi

Salam alaik wat semua yg mengunjungi blog ala2 diari ni...terima kasih di ucapkan...kali ini ingin sy kongsi dgn semua pemuda pemudi islam...mungkin ramai yg dah baca dan memiliki majalah ini..x kurang juga yg x tau pon ramai gak....seperti sy....hehe..
sebenarnya sy mengenali majalah ini dari seorg rakan sekuliah...2 bulan yg lepas...(baru je)..sempat memiliki isu 10, 11, dan 12..agak tertarik dgn isi di dalamnya...yg penuh dgn ilmu fardhu ain...motivasi...dan boleh menambah pengetahuan apabila membacanya...kamu tahu tak...apa majalah yg sy maksudkan?...majalah solusi....harganya x la semurah majalah wanita, remaja, nur dan dara.com..harganya agak mahal...rm9...tp..berbaloi mengeluarkan rm9 utk memiliki majalah yg sarat dgn ilmu ini...penulis2nya ada tokoh2 pendakwah, atau kebanyakannya dr panel2 Halaqah..sgt menarik...kalo dlu sy sgt suka mbeli dan membaca majalah wanita..tapi kini...majalah solusi sgt sy gemari...selamat membaca...dan selamat beramal!...

12 October 2009

~ sELamAt pEngAntiN bArU ~

moga bahagia ke anak cucu...

SELAMAT PENGANTIN BARU buat sahabat sekuliahku...Husna Hassan & Fadzlan Shahidi..yg selamat diijab kabulkan pada 9/10/09 yg lepas...hehe...sape la yg tolong rekemenkan ye?hehe..alhamdulillah...semua ni berkat kesungguhan fadzlan dan di bantu oleh aku...hehe..semua ni bermula msa tahun 1 dulu...berjalan dgn lancar...tahniah fadzlan...berjaya gak akhirnya...memiliki wanita sebaik husna...tak sia2 segala usahanya...alhamdulillah...smoga aku jgk mndapat jodoh yg baik...dan soleh...hehe(aku kna la solehah dlu..)..apapon...jalanilah kehidupan baru kalian dgn penuh kasih syg dan rsa cinta...bertolak ansur....saling faham memahami..dunia perkahwinan amat berbeza dgn kehidupan kami yg masih bujang ni...(hehe..)..doa kan rakan2 yg lain cpt dpt jodoh...hehe..

11 October 2009

~ cUti sEm akan dAtaNg sUrAm ~

mak ayah....


Tak lama lg...semua student KUIN akan menduduki exam...termasuk aku...x lama je lg...tp...x menelaah apa pun lg...bz dgn amal sanah..bahas...dan mcm2 lg....bila dah dkt nk exam...dlm kepala ni dah tringat kat rumah yg jauh di sana...6 @ 7 jam jgkla nk sampai..pikir nk bli tiket...kali ni aku ngan kiah brcadang nak balik naik ktm..sampai kat k.L Sentral amik putra LRT ke rumah lak...mmg penat...tp cukup sronok...tp....mgkin aku je kot ada kat rumah k.L..mak ayah insyaallah 17/11/09 bertolak ke tanah suci...sedihnya...x leh nk hntr mak ayah kat airport...kata mak..adik2 aku,..Iffah, Fahimah dan Aisyah..mungkin tggl di kampong..Afif mungkin x cuti...coz dia sekolah tahfiz..cuti x sama dgn org lain...

Amir...x tau la dia cuti bila..x kisah sgt dia tu...dah besaq..dah leh jd bpk org...kalo dia x balik kampong..lehla teman aku kat k.L..aimi mgkn nk duduk kampong jgk...biar dia rasa lak mcmana dok kat umah siti tu....hehe...bkn aku x mau dok kampong..tp...boring...x tau nk wat apa kat kg tu...kalo kat k.L...aku ada byk keje leh buat...first,..tempohari..Hafizuien Basya,kwn masa kat RTA dlu ada call..nk comfirm jd fasi kat sekitar selangor n k.L..aku tolak...kali yg ke-3 aku tolak ajakan dia...tp...bila aku dah plan balik...aku nk mntk balik la...hehe...(baru ubah fikiran)..sbb haritu aku x tau nk kna jga adik2 aku ke atau dorg kna dok kat kampong..bila dah mak kata dorg dok kat kg...selamat ckit...aku rsa senang la jgk...aku nk wat keje kat k.L...nk dok sorg2 kat umah tu takutla plak...tp..x pe..amir ada kot..(umah aku berhantu)hmm....


keluarga mawaddah..


pastu...aku rasa nk p RTA(sek lama aku)...nk p melawat adik2 aku yg msh setia kat sana...jumpa ustaz ustazah aku...pastu....agak2 dah beres keje kat kL...Baru aku balik kampong...tgok adik2 aku..di samping tu berbakti pd siti n sidi..hehe...(baik punya kakak)...17/12/09....ada 1 lg plan yg sgt best...kwn2 ajak p cameron...wah...nk p kali ke-2 ni....kalo p...msti hbs duit byk....kena bajet ni...tp kna gak bli apa2 utk adik2 kesayangan aku tu...amir,aimi,iffah,afif,fahimah dan aisyah,..pyh gakla ada adik ramai sgt...x bg sama rata kang..kata pilih kasih...hehe

pastu nk kna pikir gakla...result kan....huhu...takut gakla....hmmm...mmgla best kalo pikir nk p jln2....tp...yg x best nya...cuti sem ni...x dpt nk kumpul dgn family....mak ayah kat mekah..adik2 kat kampong...aku lak nk bertapa kat umah k.L...wuaa....sedih tol...nnt aku msti nangis dlm bantal(ayat sengal..)haha mcm bdk kecik..
aku kna tabah...heheh..nnt adik2 aku nmpk...malu aku...jatuh standart aku sbg kak long...12/12/09..ada someone nk balik mesir dah....=),..2 tahun plak la dia nk blik cni..tu pon x tau la kalo dia nk sambung kuliah quran lak kat Tanta...skrg dia kat Shoubra..lg 2 thn hbs..hehe

suramnya nnt...suasana umah aku tu....x da adik2 yg bising...yg suka menyanyi...menjerit...brgaduh...x da mkn sama2 dgn adik, mak, ayah....x da kata mengata time mkn(ni bla mkn adik bradik je...ayah x da..beranila..)..x da kuar ngan adik2 jenjalan kat C.m, klcc, msjid india, midvalley...besday fahimah 8/12 dan mak 20/12/09 nnt x leh smbut..n x leh mkn kek(tp aku rasa nk beli gak kek utk fahimah..hehe)..wua...suram n sunyinya....x penah rasa mcm ni....apapon...aku kna la trima takdir ini...alhamdulillah...hasrat mak ayah nk p haji akan trcapai...smoga mak ayah mndapat haji yg mabrur...yg di terima Allah...amin....mak ayah...jgn lupa doakan yg terbaik utk anis...moga Allah beri kejayaan pada anak kalian ini...dapat jd anak yg solehah...amin..mak ayah doakan anak2 kalian berjaya..bahagia di dunia akhirat...dapat jd ank yg soleh solehah...anak2 mak ayah doakan...mak ayah selamat pergi dan selamat pulang agar kami dpt lg menikmati kasih syang mak ayah..YA ALLAH...peliharalah kedua ibubapa ku...lindungi mereka dari mara bahaya...AMIN....


adik beradik...

08 October 2009

MENANTI NAFAS CINTA


“23…23…. Muhammad Ramadhan!”,Garau sedikit suara yang dimiliki oleh Dr. Muhammad Faqih. Kebiasaannya pelajar akan diberi nombor kehadiran oleh para pensyarah untuk diambil kedatangan mereka , ini memudahkan para pensyarah untuk mencatit kehadiran dengan cepat.

“Ya saya…maaf doktor”,Terkejut , dia menjawab dengan kelam kabut.

“Kamu fikirkan apa? Ingat katil di rumah kah?”,Gurau doktor , mengusik pelajarnya yang termenung itu. Satu kelas tertawa.

Tidak sepertimana biasa , doktor pada hari ini tidak mengajar sepertimana biasa . Subjek dunia Islam yang menjadi subjek elektif itu digantikan dengan pengisian rohani.Sepanjang waktu , doktor memberi tazkirah mengenai bulan Ramadhan , mungkin kehangatan bulan mulia ini sudah mula dirasai. Pengajaran , kemuliaan dan hikmah bulan Ramadhan diceritakan dengan penuh semangat agar pelajarnya dapat mengambil iktibar dan persediaan sebelum menempuh bulan suci ini.

“Muhammad Ramadhan , kamu sudah bersedia belum untuk Ramadhan ini?” Mungkin pertanyaan doktor itu sengaja diberikan pada dia , kerana namanya barangkali.

“Insyallah , erm.. doktor boleh saya tanya sesuatu? ” serius nadanya. Pelajar lain mula menumpukan perhatian pada beliau.

“Apa pandangan doktor tentang suasana Ramadhan di Palestin ? ketika saudara-saudara kita menggadai nyawa di sana dalam suasana Ramadhan yang tidak pernah aman hampir 50 tahun,kita disini bakal berpuasa dengan selesa dan aman? , Bukankah bulan suci ini kita digalak membantu mereka yang kesusahan?” Tegas soalannya bak orangnya.

“Apa yang kamu cakapkan ini ? kau tak pernah bersyukur duduk disini menikmati keamanan?” Sampuk Ahmad Mujahid , garang wajah pelajar Jordan seorang ini. Jiwa nasionalisnya cukup kuat.

Abdullah yang duduk di sebelah mencubit peha kiri Muhammad Ramadhan dan tangkas berbisik , “Kau nak mati ke tanya soalan macam ini?..” , kelas jadi riuh , ada yang memprotes soalan tadi , ada yang hanya menjadi pemerhati.

“Diam semua…!” , Sedikit naik suara Dr. Faqih , “Saya harap kamu semua bertenang dan berbaik sangka atas soalan beliau tadi , mungkin maksudnya tentang bagaimana membantu orang didalam kesusahan di bulan Ramadhan , betul tidak?” Tajam mata Dr.Faqih memandang ke anak mata Muhammad Ramadhan , sesuatu yang tersirat lahir di anak mata Dr.Faqih.

“Ermm..Itulah maksudnya yang sebenar doktor..tiada yang lain..”Abdullah menyampuk mengiakan kata-kata doktor tadi,mahu membantu sahabatnya yang seorang ini. Muhammad Ramadhan hanya diam.
Jam tepat 12.30 tengahari , ini tandanya kelas sudah tamat.

“Baiklah kelas , kita kesuntukan masa , jika ada ruang kita akan sambung esok” , Dr.Faqih berdiri dan terus berjalan ke kerusi Ramadhan , “Kamu ke bilik saya petang nanti..”, Bisik Dr.Faqih dan kemudian meninggalkan kelas.

Abdullah mengajak Muhammad Ramadhan untuk terus ke beredar dari kelas , bimbang Ahmad Mujahid si “wira Nasionalis” itu membuat onar.

“Kau ni , semangat pun biarlah bertempat , kita bukan di tanah air kita …” Nasihat Abdullah.

“Mereka takkan faham dan mereka memang tak akan faham , Wira nasionalis konon!” Bentak Muhammad Ramadhan , tanda tidak berpuas hati dengan keadaan tadi.

Jelas terpancar kekecewaan Muhammad Ramadhan tentang perkara ini . Masakan tidak , sepatutnya bangsa Arab Islam lebih mengerti dan lebih faham tentang perjuangan mempertahankan bangsa seagama mereka yang berkorban di bumi Isra’ itu , ini tidak , bukan dibela , malahan di cerca lagi.

Penyakit hati apakah yang sudah menutup pintu hati kemanusiaan mereka ini ? , Terlena dengan buaian syair bangsa hingga lupa teriak tangis manusia yang tidak berdosa , bangsa seagama mereka.


PERJUANGAN YANG TIADA NOKTAH.

“Saya faham perasaan kamu , saya juga tahu penderitaan bangsa kamu …ermm…bangsa kita”, Lembut suara Dr.Muhammad Faqih , barangkali mahu menenangkan perasaan anak muridnya yang seorang ini.

“Inilah yang membuatkan saya menjadi pendidik di sini , jika mata-mata mereka sudah ditutup dengan perjuangan ini , sudah menjadi tangunggjawab saya untuk membuka mata-mata mereka untuk menyedari isu ini,kalau pun bukan dari kaca mata bangsa dan agama , kita perjuangkan melalui kesedaran kemanusiaan..” , Nampak tenang suara beliau , namun wujud ketegasan di wajah beliau.

“Tapi doktor saya kecewa dengan mereka … saya mahu perjuangan ini diperjuangkan..!!” Muhammad Ramadhan melahirkan kekecewaan yang teramat sangat , merah mata beliau.

“Ramadhan… perjuangan ini tidak akan berakhir hingga hari qiamat , kamu sudah lupa Janji Allah dan Rasul-Nya mengenai tanah lahir kamu? , Jika kamu hatta saya sekalipun terlalu emosi untuk memperjuangkan isu ini , sampai bila kita akan berbalah sesama kita? Kesedaran dan hikmah perlu kamu teliti” sedikit tegas suara pensyarah di awal 50an ini cuba memahamkan anak muridnya yang masih muda ini. Beliau faham , pelajarnya yang seorang ini punya semangat yang tidak pernah luntur.

“Ss..ssaya Cuma teringat keluarga saya…” Air mata Muhammad Ramadhan sudah menitik dari belahan merah matanya. “Saya teringat pada mereka , sampai sekarang saya masih rindu pada mereka,rejim Yahudi memang bukan manusia, pembunuh!!”, Sedih , kali ini air matanya cukup deras , dia tidak mampu menahan kepiluan hati.

Dr.Muhammad Faqih , berdiri dan pergi ke kerusi pelajarnya itu lantas memeluk dan menenangkan hati anak muda yang terluka itu , “Kamu jangan menangis lagi , kamu ada saya yang sentiasa bersama-sama kamu , kamu ada ribuan hatta jutaan manusia yang akan sama-sama memperjuangkan bumi barakah kita”. Pertemuan petang itu memberi satu kekuatan buat Muhammad Ramadhan dan juga menjadi satu azimat perjuangan buat Dr.Muhammad Faqih untuk terus berbakti pada perjuangan luhur ini.

Darah jihad ini tetap akan mengalir , seperti lajunya titisan darah pejuang-pejuang syahid di medan sana.


NAFAS INI SEBAGAI JANJI

15 tahun lalu….Ramadhan 1414

Ketenangan dan suasana awal Ramadhan di perkampungan Uzair pada pagi itu sungguh aman dan nyaman. Anak-anak kecil berlari-lari gembira , deretan anak-anak muda di tepi-tepi jalan utama menuju ke sekolah agak ramai , kumpulan ibu bapa menunaikan tanggungjawab mereka menuju ke tempat kerja , ada yang menjadi guru , ada yang bercucuk tanam , ada yang mengembala kambing biri-biri.

Namun siapa tahu , hari itu juga menjadi titik hitam buat diri Muhammad Ramadhan. Keamanan yang terhad bagi bulan suci ini untuk dinikmati penduduk kampung dikotori lagi dengan bedilan-bedilan kejam pembunuh tanpa kemanusiaan ini.

Kerap kali anak kecil ini mendengar bunyi bedilan dan beliau tidak pernah gentar dengan bunyi itu , kehidupannya jauh berbeza dengan anak-anak yang sebaya umur dengannya di tempat lain. Bilamana mendengar bunyi yang “mengerikan” itu , mereka sekeluarga akan berdiam diri didalam rumah. Kematian sanak saudara dan kawan-kawan seperti kisah biasa dalam kehidupan mereka.

Anak kecil itu yang hanya melihat kelibat ayahnya dan abang sulungnya berlari menyelamatkan diri di luar rumah tidak mampu berbuat apa-apa melainkan menangis sahaja , pagi itu hanya anak kecil itu dan ibunya berada di rumah.

Pamm!! Pamm!! Tembakan itu tepat terkena kepala ayah dan abangnya , kedua-duanya rebah Syahid di hadapan rumah usang itu , kedua-dua mata anak ini menjadi saksi pembunuhan kejam yang dilakukan ke atas ayah dan abang kesayangannya , teriakan anak kecil ini makin kuat , si ibu kelam kabut mendapatkan si suami dan anaknya yang bergelimpangan berlumuran darah itu dan anak kecil itu dibiarkan didalam supaya tidak keluar.

Tatkala sang ibu meratap dan cuba meminta pertolongan untuk suami dan anaknya , tembakan dari penembak tepat Yahudi laknat ini , tepat mengenai belakang wanita tua itu , Ummu Ahmad rebah dipangkuan suaminya , ketiga-tiga ini sedang menuju menanti syahid yang agung!

Anak kecil itu tidak mampu menahan dan melihat perkara ini , dia berlari mendapatkan keluarganya yang terbaring menanti syahid…deras air mata anak ini.

“Ibu…ibu…. Jangan tinggalkan saya!!..” teriak anak kecil yang belum mampu mengerti apa-apa tentang pembunuhan yang tragis ini.

“shhh…jangan nangis anak ku..ibu pergi sekejap saja…kita akan berjumpa nanti..ibu..ayah…abang sayang kamu…Allah….Allah…” , Si ibu ini mengusap kepala anaknya itu , usapan ini tanda kasih dan sayang ibu buat anaknya dan kemudiannya si ibu diam..diam untuk selamanya , langit Syuhada’ terbuka luas untuk Syahid ini.

Anak kecil itu terus menangis , dia tidak tahu apa yang berlaku. Yang hanya dia tahu , keluarganya dan kehidupan kecilnya.

Tentera laknat zionis itu berundur dengan megahnya. Hari itu , mereka sudah melaksanakan misi mereka , meratah tubuh-tubuh umat Islam yang tidak berdosa.

Tidak lama selepas itu , anak kecil itu dibawa berhijrah ke Jordan oleh bapa saudaranya, mungkin tanah itu selamat untuk anak kecil dan sehingga ini anak kecil itu tidak pernah pulang ke tanah itu lagi.

Muhammad Ramadhan tersedar dari nostalgia lalu. Air mata mengalir..rindu pada ibu , ayah dan abangnya..

Mentari senja jatuh dengan begitu indah petang itu , Ramadhan masih lagi duduk di celah batuan besar tepi bukit Iraq melihat dengan dekat sempadan dua tanah di timur tengah ini.Agaknya dia masih leka bermain dengan perasaan dan nostalgianya senja itu , ada suatu yang cuba diwarnakan di liang khayal dan fikirannya.

Lagi 5 hari lagi bulan ramadhan akan menyapa umat Islam sedunia , pelbagai persediaan telah dilakukan di merata tempat. Namun bagi yang bernama Muhammad Ramadhan ini , ada sesuatu yang beliau simpan di semat hatinya , kedatangan Ramadhan setiap tahun pasti mengingatkan dia dengan sebuah cerita yang tidak akan dilupakan dalam dirinya.

Ramadhan kali ini beliau bertekad….

Beliau akan pulang ke tanah itu , mencari cinta dan secebis sayang yang lama dinantikan.Rindunya untuk mencium bau-bauan syuhada’ makin mendalam.Cinta pada tanah perjuangan ini tidak akan hilang sampai mati.

Dia akan terus menanti nafas cinta ini.

“Ibu..ayah…abang… Ramadhan akan pulang…….”