Welcome


" Ya ALLAH, Tuhan yang menguruskan hati..uruskanlah
hati-hati kami ke arah jalan ketaatan kepada-Mu "

:: oPeN yOuR EyEs ::

'Wahai anak-anakku, sesungguhnya kalian memeluk agama ini tanpa paksaan. Kalian telah berhijrah dengan kehendak sendiri. Demi Allah, yang tiada Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kalian ini anak2 lelaki dari seorang lelaki dan dari seorang perempuan yang sama. Tidak sanggup aku mengkhianati ayahmu, atau membuat malu bapa saudaramu, atau mencoreng arang di muka keluargamu. Jika kalian telah melihat perang, singsinglah lengan baju dan berangkatlah, majulah paling depan nescaya kalian akan mendapatkan pahala di akhirat. Negeri yang abadi. Wahai anakku, sesungguhnya tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad itu Rasul Allah. lnilah kebenaran sejati, maka untuk itu berperanglah dan demi itu pula bertempurlah sampai mati(syahid). Wahai anak-anakku, carilah maut nescaya dianugerahkan hidup.' -Al-Khansa bintu Amru-

14 November 2010

:: SALAM AIDIL ADHA ::


~~JOM ingat kembali sejarah pengorbanan nabi ibrahim a.s & juga anaknya nabi ismail a.s...hikmah dari ALLAH SWT....~~

23 October 2010

::::.....sALaM iMtiHaN......::::

>>>SALAM SEMUA......saya akan menjalani exam pada 31/10/2010-14/11/2010....salam imtihan buat semua rakan2 yg juga turut menjalani exam x lama lagi..doakan kejayaan menjadi milik kita....study tau,....jgn main... ^____~

23 September 2010

:: sEkiTaR RayA 2010 ::



















SALAM!!!!ape kabar semua????sihat kah??heharap sihat2 semuanya...sbb,dah pon syawal ye??dah posa 6 ke??posa ganti cemana??dah habiskah??manyaknye soalan...heeee~

apapun......ramadhan telah pon kita tamatkan dgn penuh kesyukuran & rasa gembira dgn menyambut syawal yg meriah...opsss....ada org kata....posa sebulan...so,...raya pon sebulan...jemput2la kwn2 menghadiri rumah terbuka...mengeratkan silaturrahim sesama kita....aiwahhh!!ok......seperti biasa...jom tatap gambar sekitar raya.... ^_^

31 August 2010

:: SALAM AIDILFITRI 1431H ::


Salam.....

dikesempatan ini....saya ingin memohon beribu kemaafan atas segala silap & salah....halalkan segalanya....selamat menyambut hari raya aidilfitri buat semua kaum muslimin,sahabat2 yang mengenali saya...moga aidilfitri tahun ini memberi seribu 1 kenangan bersama keluarga & sanak saudara.....

12 August 2010

:: RAMADHAN BULAN IBADAH ::


Ramadhan bulan penuh rahmat,
Hayati ia setiap saat,
Lakukan ibadat dengan taat,
Agar hidup sentiasa mendapat berkat...


Ramadhan bulan ibadah,bulan kerahmatan & keampunan..para malaikat melebarkan sayap utk menghitung pahala berganda....ramadhan kembali tiba....pasti ramai yg merinduinya kerana bulan ramadhan bulan ibadah..
dalam bulan ni ,kita berpuasa,berbuka....bertarawih....bertadarus.....semuanya amalan -amalan yg beroleh pahala....so....tunggu apa lagi sahabat2 semua...jom tingkatkan amalan kita dibulan mulia ini.....solat tarawih ada fadhilatnya....insyaallah....dgn keikhlasan....moga kita beroleh syafaat dari fadhilat2 tarawih.....jom puasa!!jom berbuka!!jom bertarawih!!jom tadarus!!...^_^ selamat beramal...
wallahua'lam....~~

:: AMAL ISLAMI IPTIM 2010 ::












SALAM buat pengunjung coretan hati ini... sudah agak lama jejari ini tidak menaip cerita2 yg ingin dikongsi... kali ini saya berkesempatan utk mencoret sedikit cerita utk tatapan pengunjung.... 3,4,5 ogos 2010...hampir 50 orang pelajar menyertai Kontijen KUIN yg diketuai Ustaz Yahya bersama beberapa orang guru pengiring ke Karnival Amal Islami IPTIM 2010 di KISDAR,Perak..
Antara acara yg dipertandingkan adalah nasyid,debat ala parlimen,pidato b.melayu,b.inggeris & b.arab,berzanji,tilawah,khat,hafazan 1-5 juz,...& hafazan 1-15 juz... saya menyertai team nasyid siswi KUIN dan kami hanya berjaya membawa pulang tempat ke-3.. selain tu,...nasyid siswa,debat,pidato b.arab siswa & siswi,berzanji siswa & siswi,khat siswa,hafazan 1-15 juz siswa juga berjaya di menangi...alhamdulillah.....KUIN berada di tempat ke-2 keseluruhan...insyaALLAH...akan datang....KUIN akan bertanding dgn lebih baik lagi... thanks for miss zushawarti,ustzh azlina & pensyarah2 yg lain....kerana byk memberi tunjuk ajar & memberi semangat kepada kami lebih lg team nasyid...ia menjadi kenangan manis sepanjang training & berlangsungnya pertandingan di KISDAR.. moga KUIN akan lebih maju & berjaya di masa akan datang...mahasiswa KUIN perlu mengasah bakat anda demi memartabatkan nama KUIN setanding nama Universiti2 di malaysia...insyaALLAH.... wallahua'lam....

10 July 2010

:: 27 REJAB ISRA' & MIKRAJ NABI S.A.W ::



SALAM... TAHUKAH ANDA 27 REJAB HARI APA??ADA PERISTIWA APA??....meh2 kita tengok.....meh2 kita baca.....apa yang terjadi masa tarikh 27 rejab ini.....

Sebelum Israk dan Mikraj :

Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada @ perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan Isra' itu..

Semasa Isra' (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa) :

Sepanjang perjalanan (isra') itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

~ Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah. ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah; iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A. S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

~ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

~ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

~ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

~ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

~ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

~ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`...

~ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

~ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

~ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

~ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

~ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

~ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

~ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat..

Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah) :

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

Langit Pertama: Rasulullah S.A.W dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

Langit Kedua: Nabi S.A.W dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A.S dan Nabi Yahya A.S

Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S

Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.

Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

Langit Keenam: Naik tangga langit keenam...Bertemu dengan Nabi-Nabi...Seterusnya dengan Nabi Musa A.S...Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda,

"Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu :

"LA HAULA WALA QUWWATA ILLA
BILLAH". Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A.S bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WALA HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM...

Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan malaikat Ridhwan dan Malik penunggunya..

Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S.W.T : Ya Muhammad.. Rasulullah : Labbaika Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang..

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga..

Selepas Mikraj :

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Isra' dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah)...

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id) ~Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya

~
Seandainya peristiwa dalam Isra' dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Isra' dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi SAW langsung tidak mempercayai,.. malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka. Peristiwa Isra' dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda SAW..

Firman Allah SWT yang bermaksud. :

"Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1)...

wallahua'lam..

08 July 2010

:: WaNita iTu CanTiK ::



Allah telah berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa...Aku membuat bahunya cukup kuat untuk mengharungi dunia... namun, harus cukup lembut untuk memberikan kedamaian " "Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima tamparan hebat yang seringkali datang dari anak-anaknya "



"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

"Aku memberinya kepekaan
untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

"Aku memberinya kekuatan
untuk menyokong suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi "

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa hatinya "

“Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawaseorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"



Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan.”

Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya....Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat di mana cinta itu ada...

Hargai & cintailah wanita yang ada disisimu wahai lelaki...sesungguhnya...ALLAH ciptakan wanita itu cantik....
wallahua'lam~

:: YANG TERTUTUP ITU INDAH ::


:: pakaian yang betul ::

:: pakaian yang salah ::


SALAM...entry kali ini saje2 nak kongsi bersama wanita2 yg aku sayangi...kenapa wanita??sebab wanita kan indah...setiap inci yg terdapat pada wanita...semuanya indah...kita pun selalu dengar pepatah ...' wanita itu perhiasan dunia..dan wanita itu wanita solehah..'..kenapa yg solehah??sebab yg solehah tu lah yg menutup seluruh tubuhnya...seperti yg disyariatkan...dalam Islam,...ALLAH mensyariatkan wanita@muslimah menutup aurat...sebab yang tutup tu kan indah...yang tutup tu jugak cantik...x begitu?? ^_^

Dalam mazhab syafie...dan jamhur ulama' bersepakatan bahawa aurat wanita seluruh tubuh kecuali muka & telapak tangan,..

Allah berfirman yang bermaksud:

“Dan hendaklah mereka (wanita) menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka.” (Surah al-Nur, ayat 31)



Firman Allah lagi yang bermaksud:


“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (ketika mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah al-Ahzab, ayat 59)...


makanya...wanita islam...wajib menutup aurat...seperti yg disyariatkan...pakaian wanita islam,..bukanlah pakaian yang jarang,bukanlah pakaian yg menarik perhatian,tidak menyerupai pakaian lelaki,tidak menyerupai pakaian bukan orang islam,tidak terlalu tabarruj,bukan pakaian yg ketat bahkan ia longgar...rasanya,.....semua sedia maklum...cuma,..segelintir sengaja membuat peraturan sendiri serta hukum2 sendiri agar diri terasa selesa utk mengenakan pakaian...sekadar cukup syarat..

sebenarnya kan wahai wanita...ALLAH mensyariatkan batas2 aurat kerana banyak kebaikan darinya...jadi,..mengapa kita suka menempah keburukan??yang tutup tu cantik & indah..seumpama kita,...apabila ingin membeli sesuatu yang kita sukai...pasti kita akan membeli & melihat yang tertutup...barang2 yg masih tersimpan rapi,..dibungkus didalam kotak @ pun plastik..kita tidak akan membeli yang sudah terdedah..kita rasa jijik bila nak membeli makanan yg terdedah..mesti kita nak membeli yg tertutup rapi...seperti kita lah wanita...lelaki,...tidak akan mengambil @ memilih wanita yang terdedah auratnya untuk dijadikan isteri..yang tubuhnya sudah dilihat orang lain..tetapi,..lelaki ingin wanita yang belum dilihat sesiapapun...

so,.....pilihlah wahai wanita..adakah mahu yang terbuka @ yang tertutup??seeloknya..pilihlah yang tertutup...kerana yang tertutup itu sangat indah...
ayuh wanita...kita tutup aurat seperti yang disyariatkan...selamat di dunia & di akhirat...
Wallahua'lam...



01 July 2010

:: THE KARATE KID IN THEATERS ::


:: best!!! ::

:: masa dia berlatih kat tembok besar china ::


SALAM...hehe^_^... 2 minggu yg lps,....aku dengan aimi pegi tengok karate kid ni kat KLCC...terasa nak tengok...sebab ramai sgt dok sebut2 tentang citer ni..so,..hari rabu kitorg kuar...pegi tengok...hari rabu murah cikit..^_^ .... memang best ar...mcm nak suruh pengarah wat sambungan je..kelakar masa dia berlatih dgn jackie chan,serius masa dia gaduh dgn sekumpulan budak china,..mendebarkan masa dia kat atas gelanggang berlawan...adeh!!cemas aku tengok...bila kaki dia jadi sasaran pihak lawan...meleleh2 air mata dia tahan sakit...mak & tok guru dia dah cuak seh...^_^ hehehe...yang best...last skali dia gunakan cara menawan lawan melalui mata & gerakan yg memukau si lawan...tok guru dia terkujat dia bleh kuasai lawan....akhirnya!!!!!winner!!!!yihaaaa....aku yg sonok sgt2x....apapon,.....memang best ar...mesti tonton karate kid!!!aku bagi 5 bintang......^_^

28 June 2010

:: KEM TERAKHIR BULAN JUN ::










SALAM....alhamdulillah..selesai tugas ku sebagai fasilitator di kem terakhir untuk bulan jun 2010..26-27 jun 2010 aku di panggil ustz fadhil untuk bersama dalam KEM PELAJAR CEMERLANG di KEM SAFA,HULU LANGAT,SELANGOR.. diadakan utk pelajar2 tahun 6,..dan bakal2 calon UPSR & PSRA 2010 SRA AL-MUBARAKAH,CHERAS.... 2 hari 1 malam yg sangat padat dgn ilmu dan aktiviti...bersama ustz fadhil,urusetianya en.izhan @ abg aan, dan 5 fesi yg sgt dedikasi...en.zul @ abg zul, en.zulkifli @ sheikh, kak intan suria, kak ain & aku....seperti kem lain jugak..kwn2 fesi yg baru dikenali,...umpama sudah lama dikenali..^_^ port yg sgt aku suka....

kem kali ini,..byk menyentuh tentang kecemerlangan pelajar...yg byk di kupas oleh ustz fadhil sendiri & ustz khairul azwar...aku,kak ain & kak intan bekerjasama dlm 1 slot slps maghrib hari prtama..yg kami nmakan 5 cinta...(cinta ALLAH,RASUL,IBUBAPA,UMMAH & KECEMERLANGAN)...alhamdulillah....berjaya kami laksanakan...yg paling best slot ustz fadhil IQ,EQ,PQ & SQ...dan slot ustz azwar...

agak letih sikit kem kali ni....coz semua budak tahun 6...so,...nak dengar cakap tu sgtlah payah...habis tenaga suara fesi2..setiap masa....adeh!...tapi semua tu tanggungjawab fesi..untuk mendidik adik2 di kem...aku jugak dpt belajar byk perkara di kem...insyaallah aku akn cuba praktikkan utk membangunkan semula semangat diri ini...

tamatlah tugas aku sebagai fesi utk bulan jun 2010..kem yg ke-5...memang bulan ni...masa ku terisi penuh dgn program kem...alhamdulillah...puas!!!terima kasih pada semua yg memberi kepercayaan kepadaku...moga ALLAH sentiasa membantu jihad kalian...ameen...
wallahua'lam~~

25 June 2010

~ ...NEw is BaRu HuwA jaDiD ...~


LIHATLAH rupa blog yg baru ni....tapi x dela nmpak baru sgt pon...agak2 x serabutlah kan...ada rama2 lagi tu.....^_^ ...semua ni gara2 tanganku yg gatal....rosak...kena tukar background baru...moga dengan wajah baru ni....korang rajin2lah singgah coretan hati ini ye.....lalalalala~ terima kasih~

:: REJAB BULAN KEMULIAAN ::



SALAM...sekarang sudahpun bulan rejab...selalu kita lihat bulan rejab kebanyakan berpuasa....apa yg ada pada bulan rejab ni??mehla kita tengok....

Rejab bermakna kebesaran atau kemuliaan dan ia membawa maksud bulan yang dibesarkan atau dimuliakan. Masyarakat Jahiliyah menamakan bulan ini dengan bulan Rejab kerana mereka memulia dan menghormati bulan ini dengan mengharamkan berperang di dalamnya. Dan Rasulullah SAW mengekalkan nama ini dan mengharamkan pertumpahan darah di bulan Rejab. Dan bagi umat Islam, kita memperingati dan memuliakan Rejab sempena dengan peristiwa besar yang berlaku kepada Rasulullah SAW iaitu peristiwa Isra' dan Mi'raj...


Peristiwa Penting dibulan Rejab :


1.Hijrah Pertama Hijrah ke Habsyah (Ethiopia)
Pihak musyrikin Mekah meningkatkan tekanan dan ancaman kepada Rasulullah SAW dan mereka yang beriman kepada Rasulullah SAW pada ketika itu. Ada di kalangan sahabat yang mengadu kepada Rasulullah SAW tentang derita yang mereka tanggung lalu Rasulullah SAW memerintahkan agar mereka berhijrah ke negeri Habsyah...

Tujuan hijrah ini adalah untuk menyelamatkan iman dan keselamatan diri di samping untuk mencari tapak baru untuk Islam bertapak dan menyusun langkah untuk agenda seterusnya. Diantara mereka yang berhijrah ke Habsyah ialah Saidina Othman RA dan istrinya Roqiah anak Rasulullah SAW. Jumlah mereka adalah 14 orang termasuk 4 orang wanita. Habsyah dipilih adalah kerana rajanya dikenali dengan toleransi dan sikap terbukanya...

2. Isra' dan Mi'raj
Isra'dan Mi'raj ertinya Rasulullah SAW dijalankan dari Mekah ke Baitulmuqaddis di waktu malam dan diangkat ke langit bertemu Allah SWT dan untuk mengambil kewajipan solat 5 waktu dari Allah SWT. Dalam menentukan tarikh bila berlakunya peristiwa ini, sebahagian ulama mengatakan pada 27 RabiulAkhir; sebahagian ulama mengatakan pada 17 RabiulAwal; sebahagian ulama mengatakan 29 Ramadhan; sebahagian ulama mengatakan pada 27 Rejab dan sebahagian ulama yang lain mengatakan pada tanggal-tanggal selain dari yang tersebut...




Menurut Chalil, 1999 sebagaimana yang dijelaskan oleh Dr.(H) Hj. Kassim Bahali, ada setengah ulama mengatakan pada malam tanggal 7 RabiulAwal. Adapun yang terbanyak ialah golongan yang mengatakan pada tanggal 27 Rejab, sekalipun tidak dengan alasan yang kuat...

Tahun berlakunya juga terdapat perselisihan pendapat ulama, ada sebahagian yang mengatakan pada tahun ke 5 dari Bi'tsah (tahun mula diutusnya peribadi Nabi), sebahagiannya berpendapat pada tahun ke 12 dari Bi'tsah; sebahagiannya berpendapat pada tahun sebelum Nabi hijrah ke Thaif, sebahagian berpendapat pada tahun ketiga sebelum hijrah Nabi S.A.W ke Madinah dan ada yang sebahagiannya pula berpendapat lain dari semuanya itu. Bagaimanapun seorang ahli sejarah Islam bernama Ibnu Saad telah mencatatkan dalam kitabnya "At-Tobaqatil Qubra", bahawa berlaku israk mikraj terhadap Nabi s.a.w. ialah pada lapan belas bulan sebelum Nabi S.A.W. hijrah ke Madinah dalam satu peristiwa yang amat bersejarah itu.(Tazkirah, Pusat Zakat N. Sembilan)

3. Perang Tabuk
Tabuk adalah mengambil nama sempena nama satu tempat di Utara Semenanjung Arab di mana Rasulullah SAW dan 30 ribu tentera Islam berkumpul. Tidak berlaku pertempuran kerana tentera Rom telah melarikan diri kerana takut dan gerun kepada kekuatan dan kecekalan tentera Islam yang sanggup menghadapi berbagai kesukaran...

4. Pembebasan Baitul-Muqaddis
Baitul Muqaddis telah dibuka pada zaman Saidina Umar Al-Khattab RA di zaman pemerintahannya. Akibat kelalaian dan perpecahan uamat Islam di zaman pemerintahan Abasiyah, umat Kristian (tentera Salib) telah melakukan serangan demi serangan ke atas Baitul Muqaddis dan akhirnya dapat menawan kota suci Baitul Muqaddis setelah 500 tahun dikuasai oleh pemerintahan Islam. Tentera Salib telah menduduki Baitul Muqaddis hampir 60 tahun sebelum dibebaskan kembali oleh panglima Islam terkenal Salehuddin Al-Ayubi. Beliau telah berjaya menawan kembali Baitul Muqaddis dari tangan tentera Salib pada hari Jumaat, 27 Rejab 583H. Dan pada tahun 1967 bersamaan 1387H umat Yahudi pula menawan Baitul Muqaddis (Palestin) dan menamakan negara baru mereka dengan nama Israel...

5. Lahirnya Imam Syafie RH.
Nama sebenar Imam Syafie RH ialah Muhammad bin Idris. Beliau lahir di Ghuzah, Palestin pada tahun 150H bersamaan 767 Masehi dalam bulan Rejab. Beliau adalah salah seorang dari empat imam mazhab yang besar dalam dunia Feqah. Malaysia mengamalkan mazhab Syafie. Diantara peninggalan imam Syafie RH yang tiada ternilai harganya dan menjadi rujukan sehingga sekarang ialah kitab al-Umm...


Amalan dibulan Rejab :

Tiada amalan khusus untuk bulan Rejab yang diriwayatkan dari Rasulullah SAW yang dijumpai di dalam mana-mana hadis shahih. Penulis berpendapat ada hikmahnya kenapa Allah SWT, Rasulullah SAW dan para sahabat RA tidak memberitahu tarikh dan tahun berlakunya peristiwa Isra' dan Mi'raj. Rasulullah SAW tidak mahu umatnya menetapkan ibadat-ibadat tertentu di bulan Rejab khasnya pada hari dan malam berlakunya peristiwa Isra' dan Mi'raj itu...

Ini untuk mengelakkan berlakunya perkara-perkara yang diada-adakan (bid'ah) dan perbuatan membeza-bezakan kemuliaan satu-satu bulan. Namun begitu ada pendapat yang meriwayatkan tentang amalan-amalan sunat tertentu seperti solat sunat Rejab, puasa Rejab dan umrah Rejab. Pendapat ini adalah bersandar kepada hadis-hadis lemah...

Terlalu banyak amalan-amalan sunat yang umum yang masih kita belum berkesempatan untuk mengamalkannya boleh kita praktikkan di bulan Rejab ini sebagai persediaan kita menjelang Ramadhan al-Mubarak. Diantaranya solat malam, qiamul-lail, puasa Isnin dan Khamis, tadarrus al-Qur'an dan lain-lain lagi. Di sini penulis ingin menyarankan agar pada akhir bulan Jamadilakhir khasnya pada 29 Jamadilakhir, kita bolehlah melatih mata kita untuk menjejaki hilal. Proses melatih mata untuk merukyah hilal boleh dimulakan 20 minit sebelum Maghrib sehinggalah 20 minit selepas maghrib dengan memerhatikan ufuk Barat sekitar tempat matahari terbenam. Ini boleh dilakukan dengan mata kasar tanpa menggunakan sebarang alat kecuali untuk melihat matahari perlukan penapis (solar filter)...

Bagi mereka yang mempunyai teleskop atau teodolite ataupun binocular, inilah masanya untuk menguji peralatan dan kemahiran masing-masing agar pada hari cerapan hilal Sya'ban, Ramadhan dan Syawal kita tidak menghadapi masaalah dalam melakukan cerapan hilal. Dan sebenarnya Rasulullah SAW sendiri amat mengambil berat tentang kedudukan bulan pada setiap akhir bulan khasnya apabila menjelangnya bulan Rejab dan bulan-bulan seterusnya...

so....jomlah kita tambah amalan dibulan rejab ini.....moga mendapat pahala berlipat ganda dari ALLAH SWT...ameen....wallahua'lam..

24 June 2010

:: cuti yang masih bersisa ::

hai semua.....sekarang sudah pukul 2.30 pagi.....adoyaiiii....aku mcm x nak tido la plak......apa la mimpi aku rajin nak taip tgh2 pagi buta ni...layan jelaaa........^_^

25,26,27..........opssss....berbaki seminggu lagi cuti ku di kota metropolitan ni.....aduh!!mcm maleh pulok nak balik kedah...apesal ntah....slalu x sbr2 nak balik.....kali ni berat hati nak tinggalkan kuala lumpur.....~~~abaikan~~~

bulan jun 2010 adalah bulan paling best penah aku rasa berbanding cuti2 sebelum ni..sebabnya...aku tidaklah duduk kat umah jaa...banyak aku join kem laa....tu yg best!!!bkn kem yg sama...kem berlainan jenis & konsultan nye.....yg menarik,...relax je aku join...mcm aku dah slalu plak join dorang...

yg paling best,...kem 2,3 hari je...tp,..kenal2 kwn2 fesi kem...mcm dah lama.....sampai dah bleh kutuk mengutukla....(masih di tahap yg sopan..)...sure aku rindu sama mereka2...merangkap fesi & trainer yg pandai buat lawak bersahaja...lebih lg kak hajar kiut & baikhati...dah mcm kakak aku lak...^_^ shhhhssshhh....nanti kontroversi lak...

sebelum balik kedah...aku akan pegi kem lagi utk mggu yg terakhir..ustz fadhil call aku mntk dtg kem pagi sabtu ni...dan lps tu mgkn cuti bln 11,12 ni plak aku join...kali ni,..cuti aku x sia2.....x la duduk rumah je....ada gak benda aku bleh buat.....thanks semua yg ajak aku pegi kem...hehehe....sgt manis ku rasa...

cuti...cuti...cuti...lama2 cuti jdi 1 yg membosankan....sbb lama sgt melepak...smua kebas.....so,...amek peluang yg ada time cuti pegila join apa2 yg berfaedah kan...bila x cuti nanti baru nak meronta2...tensen x cuti2....

dlm masa cuti ni,...sebenarnya aku menunggu seseorang...nk sembang dgn dia...nk kongsi mcm2 dgn dia....tp,....x de pon....agak sedih & sedikit bengangla...rasa mcm nk buat x tau ja dgn dia lps ni...sgt sakit hati...aku x taula mcmna..nk tanya mcm2..semua tergendala.....apakah ini ujian ALLAH buat aku??hurm....redha jela.......sabar....tenang.....buat mcm x de pape jela....~~

apala aku merapu ni.....ntah....x de ape sbnrnya aku nk ckp...cuma aku mntk2 sgt...moga2 bukak sem ni smuanya berjalan dgn lancar....byk gak yg x settle lagi....moga ALLAH permudah semuanya....ameen ya robb...

pada semua teman2 sekuin....selamat menghabiskn sisa2 cuti yg ada ni....moga kita bertemu di KUIN...dgn azam yg baru...wajah yg baru..semangat yg baru...aku pon baru dpt balik semangat dr kem2 yg aku join.....thanks semuaa....yg terlibat..aku nak jadi aku yg baru.....insyaallah~~
wallahua'lam~~

21 June 2010

::. KEM SPIES BELIA .::




SALAM buat pengunjung coretan hati ini...kali ini aku nk cerita plak 1 lagi kem yg aku join baru2 ni...18-20 jun 2010 aku di panggil utk join fesi di HAY RESORT,SABAK BERNAM,SELANGOR...KEM SPIES BELIA anjuran kerajaan negeri selangor dan diselia oleh aljaroom mantop training & consultancy(under ustz zamri mantop,en.zaidi,& ustz fauzan madzlan)...perjalanan yg jauh....sbb aku menaiki putra lrt ke KLsentral,amek lak ktm ke rawang,dan ke sabak bernam bersama kak hajar,naseer & shurahbil dgn kereta proton wira milik ustz fauzan di pandu oleh shurahbil....^_^ perjalanan yg penuh bermakna & seronok...sesampai di hay resort,kami ber-4 mengisi perut mkn di restoren berdekatan..sambil sembang2 kosong tanda kami sudah mnjadi rakan tugas....hehe..mkn free~~
sampai di penginapan yg agak selesa...berhawa dingin,..agak x serabutla....hehe...apapon,...niat bkn nk bercuti atau nk seronok2...just nak menimba pengalaman & ilmu motivasi dlm sesebuah kem...mengenali kak hajar,naseer & shurahbil tidaklah payah sama seperti rakan2 kem yg sebelum2 ni juga...itulah salah 1 yg aku suka kat kem...cpt mengenali seseorg tanpa rasa segan silu...baru serasi dlm setiap tugasan sbgai fesi....^_^

kem SPIES BELIA...stand diatas S=spiritual,P=pysical,I=intelectual,E=emotional,& S=social...dlm melahirkan belia yg mempunyai nilai2 spies...membina modal insan cemerlang...aku suka mendengar,trainer2 memberi ilmu berpandukan spies...agak menarik & bermotivasi...sedikit sebanyak aku juga dpt menambah ilmu,semangat dan membina spies diriku sendiri...alhamdulillah.....krn dpt mengikuti kem tu walaupon bkn sbgai peserta...inilah cetusan idea kepimpinan pakatan rakyat dlm melahirkn generasi yg cemerlang di negeri selangor..aku rasa,..negeri lain juga patut mengadakan kem seperti ini...

yg menariknya...kem ni percuma....selesa....semua dpt...hanya pergi mendengar & menadah ilmu je....sgt bertuah belia selangor....yg x join memangla sgt rugi......kem yg bagus,..free....adoyaiii....mmg bestla bebudak tu....apapon....yg sgt penting,...moga adik2 peserta kem spies dpt mempraktikkan ilmu yg didapati di kem spies...dan dpt mnjadikan 1 platform utk trus memajukan diri....

last....syukran pd kak hajar,..kerana mengenalimu seminggu seperti mengenalimu 10 thn yg dulu...seterusnya,ustz fauzan & hj zul...memberi kepercayaan kpdku sbgai fesi di kem dorg..naseer & shurahbil...menjadi rakan setugasan...dan sudi bwk kitorg dgn kereta proton wira...jauh gak...mcm balik kampong je...^_^.. kem spies memang bestlah!!
wallahua'lam~~