Welcome


" Ya ALLAH, Tuhan yang menguruskan hati..uruskanlah
hati-hati kami ke arah jalan ketaatan kepada-Mu "
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

:: oPeN yOuR EyEs ::

'Wahai anak-anakku, sesungguhnya kalian memeluk agama ini tanpa paksaan. Kalian telah berhijrah dengan kehendak sendiri. Demi Allah, yang tiada Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kalian ini anak2 lelaki dari seorang lelaki dan dari seorang perempuan yang sama. Tidak sanggup aku mengkhianati ayahmu, atau membuat malu bapa saudaramu, atau mencoreng arang di muka keluargamu. Jika kalian telah melihat perang, singsinglah lengan baju dan berangkatlah, majulah paling depan nescaya kalian akan mendapatkan pahala di akhirat. Negeri yang abadi. Wahai anakku, sesungguhnya tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad itu Rasul Allah. lnilah kebenaran sejati, maka untuk itu berperanglah dan demi itu pula bertempurlah sampai mati(syahid). Wahai anak-anakku, carilah maut nescaya dianugerahkan hidup.' -Al-Khansa bintu Amru-

27 December 2011

:: KEM MAAM SEBULAN ::


sukaneka


flyingfox



sang murabbi




Latihan dalam keluarga (LDK)



wajah saat 'terbang' :P



makan time ;)



sukaneka di stadium al-hambra



riadhah petang



praktikal solat






Assalamu'alaikum...alhamdulillah...syukur masih diberi peluang dan kekuatan utk menulis lagi..lama kan x tengok sy menulis di laman coretan hati ini?^^, mesti ada yg merindui sy..lebih lagi yang selalu mengunjungi laman ini..maaf sekali lagi,kerana kelewatan dan membiarkan laman blog ini sunyi tanpa pengisian yang baru..

subhanallah...hari ini,ramai yang cuba2 mendekati agama kembali...menyedari akan kepentingan agama dalam kehidupan..maka ibubapa yang sibuk,tidak sempat melihat dan menjaga anak2 mengambil jalan yang paling bermanfaat dengan menghantar anak2 mereka ke kem2 motivasi sempena cuti sekolah yang panjang ini..ada yang tidak sibuk,tetapi ingin memberi yang terbaik untuk anak2 mereka..merubah akhlak dan tabiat mereka dan ada yang ingin meningkatkan motivasi dalam diri anak2 mereka sebelum tahun baru persekolahan bermula..

bersempena cuti sekolah setiap tahun,Tahsin Al-Quran Training Centre (TQTC) mengadakan kem2 motivasi Al-Quran ala madrasah (MAAM) di sekitar Hulu Langat,Selangor..dan alhamdulillah,tahun ini adalah tahun yang ke-11 pihak TQTC dapat menganjurkan kem ini dengan jayanya...dan sy di TQTC adalah tahun yang ke-3 ...macam cepat pula masa berlalu,sy dah 3 tahun menyertai kem MAAM sebagai fasilitator merangkap sang murabbi..ish,macam x layak pula digelar 'sang murabbi' kan? ^^,

Sejujurnya,sy sangat sayangkan kem MAAM ini,bukan kerana elaun yang sy dapat beratus2 ringgit,tetapi kerana ikatan ukhwah dan kasih sayang antara barisan fasilitator dan peserta kem sangat2 rapat membuatkan sy tidak boleh lupa tentang kem ini..lebih lagi kem MAAM yang hujung tahun bagi setiap sesi adalah 2 minggu,adalah masa yang lama dan tidak dapat tidak hubungan itu akan terjalin dengan sendirinya..lebih lagi pada tahun ini sy berpeluang menyertai kem selama sebulan (2 sesi) bersama 3 orang lagi fasilitator yang lain..

Bila ditanya...tak penat ke kem selama sebulan?sy akui,memang penat..tetapi bila setiap hari menatap wajah anak2 murid (peserta) yang dianggap seperti adik2 sendiri membuatkan penat dan lelah itu hilang..tidak dinafikan ada juga tekanan perasaan terhadap peserta2 yg 'degil' dan 'nakal' tetapi..bila kita dapat hadapi dengan tenang,sabar dan ikhlas...perasaan marah bertukar menjadi kesian..geram jadi sayang...itulah antara nikmat yang sy dapat di kem MAAM TQTC..peserta yang datang dari pelbagai latar belakang,gaya hidup yang berbeza,perangai yang sukar ditafsir..membuatkan hati makin semangat untuk bersama berkongsi rasa,mengajak mereka ikut cara hidup sunnah nabi s.a.w dan berdakwah secara hikmah dan kasih sayang..

Atas nasihat dan peringatan dari tuan pengarah dan timb.pengarah TQTC..ustaz nasir al-hafiz dan ustazah asni al-hafizah untuk menjalankan kem ini dengan tema kasih sayang,maka kami cuba bertindak mengikut arahan..dan alhamdulillah,ianya berhasil dan kita dapat lihat..apabila sesuatu perkara diberi ingatan bukan diherdik,ditegur bukan dimarah..dibiarkan bukan dipaksa,segalanya bagai 1 keajaiban apabila peserta2 ini dapat melakukannya tanpa kawalan..sambil kami memerhatikan tindakan mereka..benarlah,apabila sesuatu itu dilakukan tanpa dipaksa,ia akan terus berbekas sampai ke lubuk yang paling dalam..

Sy tidak tahu sampai bila sy akan berkhidmat dalam TQTC ini,tetapi sy berharap...ada pelapis2 kami yang lebih mantap peribadinya untuk menyambung dakwah perjuangan kami didalam kem MAAM TQTC ini...selain meningkatkan prestasi TQTC dan melahirkan anak2 yg celik AL-QURAN serta membudayakan AL-QURAN didalam kehidupan mereka..

APAPUN...kenangan paling indah selama sy menyertai kem2 motivasi...KEM MAAM TQTC adalah yang terbaik....barisan fasilitator yang mantap menjadikan jati diri ini teguh dalam jemaah..terima kasih semua..lebih lagi ustaz nasir dan ustazah asni yang memberi kepercayaan kepada sy selama 3 tahun ini dalam mendidik anak2 mengenali kalamullah..juga sahabat2 fasilitator yang banyak berkongsi pengalaman dan memberi bimbingan dalam kem MAAM ini.. terutama ustaz hafizuein basya dan ustaz amunulhazhihil yang banyak memberi nasihat dan kata2 perangsang buat diri ini..buat adik2 peserta juga...ustazah sayang semuanya...sentiasa mendoakan yang terbaik buat adik2...love u all so much...



No comments:

Post a Comment