Welcome


" Ya ALLAH, Tuhan yang menguruskan hati..uruskanlah
hati-hati kami ke arah jalan ketaatan kepada-Mu "

:: oPeN yOuR EyEs ::

'Wahai anak-anakku, sesungguhnya kalian memeluk agama ini tanpa paksaan. Kalian telah berhijrah dengan kehendak sendiri. Demi Allah, yang tiada Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kalian ini anak2 lelaki dari seorang lelaki dan dari seorang perempuan yang sama. Tidak sanggup aku mengkhianati ayahmu, atau membuat malu bapa saudaramu, atau mencoreng arang di muka keluargamu. Jika kalian telah melihat perang, singsinglah lengan baju dan berangkatlah, majulah paling depan nescaya kalian akan mendapatkan pahala di akhirat. Negeri yang abadi. Wahai anakku, sesungguhnya tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad itu Rasul Allah. lnilah kebenaran sejati, maka untuk itu berperanglah dan demi itu pula bertempurlah sampai mati(syahid). Wahai anak-anakku, carilah maut nescaya dianugerahkan hidup.' -Al-Khansa bintu Amru-

20 November 2009

~ bUdAK ZamaN sEkaRaNG ~

ni la budak2 yg x solat..lepak hisap rokok je..


Hari jumaat yang lalu, aku balik kampung bersama siti dan sidi(tok & tokwan)..Drebar kami pak cik aku..bersama adik2 aku, iffah, afif, fahimah & aisyah..kami menaiki avanza milik ayah..ayah & mak selamat berlepas ke mekah utk menunaikan ibadah haji..malam jumaat..kami hanya menghantar mak ayah di Kelana Jaya..saat mak ayah nak masuk ke balai berlepas..(bkn kat airport ye)..saat tu..sgt hiba..apatah lg..apatah lg saat mak ayah memeluk kami..wuaa...x tahan...paling kesian adik bongsu aku..kecik2 dah kna tggl...x pela..semoga mak ayah selamat sampai dan selamat pulang..eeh..bkn nak citer pasal mak ayah pegi haji..sampingan je tu..

Kami sampai di Gerik, Perak..pada pukul 12.50 tghari..berhenti kat masjid Gerik..coz nk solat jumaat..bkn aku, tp sidi(tokwan), pak cik, dan afif la...kami yg pompuan ni tggu jela dlm kereta..cuci2 mata kan...tau x apa aku nmpak??ha...ni la citer yg aku nk sampaikan...

Khutbah jumaat berkumandang..sang khatib sedang berkhutbah,.ada lg yg baru sampai..kalo baru sampai terus masuk, duduk dalam msjid dgr khutbah x pe..ni tak...boleh dia lepak kat atas motor dgn kawan2 dia...adus...lagi sakit mata aku tgok, boleh share rokok...hisap rokok lak atas motor...buat sempoi je..aduhai budak2 zaman sekarang..budak2 tu datang buat syarat je..maybe mak bapak suruh..pegi jela kan...buat syarat pun cukupla...yang syoknya...pakai baju melayu, kain pelekat kemas...yang paling syok...time org balik...dah habis solat..dorang pon start motor...balik jugak..aduh!!..kenapa la ada budak2 mcm ni..sah2 la x solat dah balik umah..sedangkan datang masjid pon x solat..

Solat jumaat bagi org laki adalah wajib...ia menggantikan solat zohor pada hari jumaat sahaja..kalau tinggal 3 kali tanpa sebab2 mudharat berdosa...x kan budak2 tu x tau?alah...org dewasa yg dah tua pun x reti2 jugak..ada yg kubur dah panggil dunia kata pegi pun x sedar jugak..aduh...doniaa...doniaa...

Aku nak ambil pic dorang..tapi kamera, aku bagi mak ayah aku guna kat mekah..tangkap jela guna henset aku yg x berapa nak canggih ni...x clear la..samar2...sebab jarak jauh..berbalik pada budak2 tu..cuba korang fikir..apa dorang buat lg kat luar tu..kalo macam tula perangai dorang..budak2 ni jenis keluarga x amik kisah..lantak la korang nk pegi mana pon...balik pukul berapa pon...mak bapak x amik kisah..ntah pegi sekolah ke tak...aku tgok..memang muka budak2 sekolah..orang kata nak jaga anak perempuan payah..tp nak jaga anak lelaki pon payah jgk..dorang ni la generasi pewaris kita nanti...tapi..cuba tgok...berapa ramai budak lelaki melayu yang beragama islam masuk U, yang pegi masjid?pegi majlis2 ilmu?..kebanyakan mereka menghabiskan masa di tepi2 jalan...lepak, hisap rokok...aduh...main game kat ciber cafe..x berhenti2..of course x solat dah..ntah2 x pandai solat...hmm..parah ni...

Sama la dgn budak2 perempuan...mak bapak pon 1...x pernah nk larang anak2 pakai baju kecik..seluar ketat sampai kadang2 aku terfikir..mcmna la kalo sesak2 nk terkencing ke, ter apa2 ke..kan payah...ambil masa tu...(hehe)..paling aku meluat...pakai tudung..pastu pakai t-shirt ketat+lengan pendek...bodoh ke apa..baik x payah pakai tudung..tudung tu trend je buat budak2 tu..hmmm..x tau la nk kata mcmna lg..aku kadang berangan jugak..kalau 1 hari nanti aku dapatla mengajar kat sekolah...dorang suruh buat pilihan..aku nk mengajar sekolah menengah,..senang nk ceramah..hahaha..biar sedar sikit..hehehe...

Whateverla...apapun...tulah citer budak2 zaman sekarang...yang aku boleh citer buat masa ni....

No comments:

Post a Comment