Welcome


" Ya ALLAH, Tuhan yang menguruskan hati..uruskanlah
hati-hati kami ke arah jalan ketaatan kepada-Mu "

:: oPeN yOuR EyEs ::

'Wahai anak-anakku, sesungguhnya kalian memeluk agama ini tanpa paksaan. Kalian telah berhijrah dengan kehendak sendiri. Demi Allah, yang tiada Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kalian ini anak2 lelaki dari seorang lelaki dan dari seorang perempuan yang sama. Tidak sanggup aku mengkhianati ayahmu, atau membuat malu bapa saudaramu, atau mencoreng arang di muka keluargamu. Jika kalian telah melihat perang, singsinglah lengan baju dan berangkatlah, majulah paling depan nescaya kalian akan mendapatkan pahala di akhirat. Negeri yang abadi. Wahai anakku, sesungguhnya tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad itu Rasul Allah. lnilah kebenaran sejati, maka untuk itu berperanglah dan demi itu pula bertempurlah sampai mati(syahid). Wahai anak-anakku, carilah maut nescaya dianugerahkan hidup.' -Al-Khansa bintu Amru-

25 December 2009

~ MANISNYA UKHWAH ~


Semasa aku cuti semestar yg lepas...aku di lamar menjadi fasilitator...melalui ustaz Hafizuein Basya..aku di hubungi..ustaz Basya adalah rakan sekolah semasa menuntut di Raudhoh Tahfiz Al-Quran sg.serai,hulu langat selangor suatu ketika dahulu...ini adalah kali ke-4 dia mengajak aku menyertai kem...tetapi aku tdk berkesempatan utk ke sana... kali ni...aku nekad utk pergi memenuhi permintaan ustaz basya...kali pertama aku ke pejabat TQTC di bangi...aku kelihatan kekok...tp aku cuba untuk slamber...org pertama yg aku kenali adalah Akmal Zaim(juga rakan sek.tahfiz dulu)merangkap adik kpd ustaz basya penyelia kem..seterusnya kak Mas Amiza..merangkap pen.penyelia kem..,ustaz Nasir Rustam Al-Hafiz,pengarah TQTC..dan ustaz Amunulhadzhihin(susah btol nma dia ni)..

seterusnya aku mengenali ustazah Asni Mansor Al-Hafizah,ustaz Latiif,ustaz Khair Jauhari(joe),ustaz Hazim...dorg ni pun rakan sek.tahfiz dulu..ustaz Hanif,ustaz Afizi,..Farhana,Azah Nazirah,Athirah(personal assistent ustazah Asni merangkap driver..hehe),paling di hormati nenek..dan anak2 ustaz nasir...yasmin sofea,adam syauqi,mariam hani,& yg comel naufal kholili....

bertempat di kem herba,sg.congkak hulu langat selangor...kem itu mengadakan 3 sesi...tapi aku hanya dapat berkhidmat di situ selama 17 hari shj...(sedih...isk2)..betapa tenangnya hidup di tepi sungai...aman damai...jauh dari kesibukan bandar...menjadi tempat yg strategik mengadakan kem al-quran ala madrasah..

disinilah...tempat berkumpulnya..insan2 yg dahagakan ilmu,dan ukhwahfillah...dan disinilah bermulanya kisah aku dan kwn2 seperjuangan..dalam mendidik anak2 bangsa..mengenali al-quran...dan membudayakan al-quran...disamping menyemai ukhwah yg tak kan aku lupa selamanya..insyaallah...

mengenali rakan2 di kem..tak lah susah...dalam keadaan aku yg sgt mesra alam..(hehe)..smua tu berlaku dgn cpt...dari mengenali nama..tmpt tinggal dan tmpat belajar..kami mengenali hati budi masing2,...bahkan x smpi 2 hari..ukhwah kami seperti adik beradik...ada abg long..kak ngah...bang chik..dan sebagainya...

pertama yg paling aku suka...cara berbual...sgt sempoi bahkan aku kadang2 x henti2 tersenyum..tergelak dgn keletah fasi2...sgt terhibur dgn lawak jenaka mereka..sampai aku lupa..segala mslh yg aku hadapi...(mslh hati terluka..heheh)...ke-2,..cara mereka menghiburkan hati...mengisi masa kosong dgn alunan nasyid beserta paluan kompang,inkey(btol x aku eja ni),tamborin,dan ????...lupa nma alat tu..hehe..masing2 punya bakat..subhanallah....

Paling aku kagum dgn rakan2 sefasi aku ni...cara mereka menyampaikan sesuatu nasihat,tazkirah...sgt2 halus...disamping lwk jenaka..tp yg pasti...mesej yg mereka nk sampaikan sgt terkesan...masyaallah....lebih2 lg..ustaz basya dan ustaz am...x kurang juga ustaz joe...k.mas juga berhikmah...sgt syahdu....

banyak yg aku dapat belajar di situ...belajar bersabar,brhikmah,brlemah-lembut...berkasih sayang....dan bersedia berkorban apa saja.....sebab tu aku rasa sayang sgt nk tinggalkan kem...apakan daya...hanya 17 hari aku dpt mengukir kenangan terindah di situ...

ustaz nasir seorg yg sporting...baik hati..x sombong...layan kami macam adik2 dia je...sbb tu aku x kekok dgn ustaz nasir...ustazah lak sporting gak...kami berbual apa pun x kisah...cma ustazah x slalu ada kat kem..jd kemesraan tu x sma dgn ustaz nasir...hehe...nenek pun ok...masuk je dgn semua org...pandai melawak..si naufal...manja dgn nenek...pandai ckp..mungkin dah terdidik...

peserta kem...hmm..mula2 nmpak mcm x sronok...suam2 lg...ada yg nangis nk balik...smpai puas nk memujuknya...bila dah duduk kem 4-5 hari...nmpak dah keceriaan mereka...mgkin sronok buat aktiviti dgn kwn2...dah bleh msuk antara 1 sama lain..cuba lihat gambar..smua ceria..x de yang sedih2...

dah mula manja2 dgn ustaz ustazah masing2...borak mcm2 sesama sendiri...tgok...cpt kan ukhwah tu terjalin?..kami fasi2 pun x la garang sgt dgn peserta...ada tmpat nya jgk nk wat garang..hehe...tp slain dr tu....sgt sporting...dan mesra alam....hehe

rakan sefasi pompuan...17 hari hidup sebilik...tidur sebantal...kadang2 wat kecoh dalam bilik...semua tu x kan luput dr ingatan...makan minum brsama...smua tu mengeratkan hubungan kita...apa yg manis dan apa yg pahit...jdkan smuanya kenangan...simpan dlm ingatan...

dan yg last skali....mnta maaf andai slama di kem...aku ada melukakan hti sesiapa...lbh lg...ustaz jauhari..prnh berselisihan faham dlm tugasan...maafkan aku...isk2..aku rndu kem...insyaallah bila cti aku akn join lg kem....

kak mas,ana dan azah...trima kasih peluk cium msa aku nk balik haritu...aku sebak...bila korang nangis...peserta pompuan nangis...bilamana fasi laki pasang lak lagu doa perpisahan...trima ksh hntar aku smpai luar kem...betapa aku rasa kehadiran aku kat kem dihargai...trima ksh smua...trima ksh menerima aku sbgai sahabat kalian....aku sayang ukhwah kita....

No comments:

Post a Comment