Welcome


" Ya ALLAH, Tuhan yang menguruskan hati..uruskanlah
hati-hati kami ke arah jalan ketaatan kepada-Mu "

:: oPeN yOuR EyEs ::

'Wahai anak-anakku, sesungguhnya kalian memeluk agama ini tanpa paksaan. Kalian telah berhijrah dengan kehendak sendiri. Demi Allah, yang tiada Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kalian ini anak2 lelaki dari seorang lelaki dan dari seorang perempuan yang sama. Tidak sanggup aku mengkhianati ayahmu, atau membuat malu bapa saudaramu, atau mencoreng arang di muka keluargamu. Jika kalian telah melihat perang, singsinglah lengan baju dan berangkatlah, majulah paling depan nescaya kalian akan mendapatkan pahala di akhirat. Negeri yang abadi. Wahai anakku, sesungguhnya tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad itu Rasul Allah. lnilah kebenaran sejati, maka untuk itu berperanglah dan demi itu pula bertempurlah sampai mati(syahid). Wahai anak-anakku, carilah maut nescaya dianugerahkan hidup.' -Al-Khansa bintu Amru-

30 December 2009

TAHUN BARU HIJRAH & MASIHI


Hari ni 31/12/2009 bersamaan 14 Muharam 1431 H...esok..1 Januari 2010...tahun baru hijrah sudah 14 hari berlalu...esok tahun baru masihi akan bermula..ramai yg menantikan tahun baru masihi...ada yang dah merancang mcm2 agenda sempena tahun baru 2010...kita pun dah sedia maklum...apa yg dorang nk buat...kita dapat lihat...malam sebelum tahun baru...manusia2 berkumpul di dataran merdeka..jalan2 di dataran merdeka di tutup...bg meraikan tahun baru...bahkan...malam ini...pasti ramai couple2 berpeleseran di dataran merdeka...bkn dataran merdeka je..smua dataran yg ada kat dunia ni..menyaksikan malam penuh kemeriahan bunga api di langit...saat itu juga..remaja2,muda-mudi..berpelukan,bermcm2 lg la...yg kita sedia maklum...bg menyempurnakan lg pesta tahun baru ini...sambil tangan memegang botol arak...siap sembur2 pun ada arak tu...dorang sgt seronok menyambut tahun baru 2010...

tetapi tidak bg diriku....aku sgt x puas hati dgn diriku pada tahun ini....sgt x puas hati....bagaikan mahu mengundur balik tahun ini...tapi apakan daya...ALLAH dah takdirkan semuanya...Qada' dan qadar semua di tanganNya...aku hanya perlu berazam..utk tahun yg baru ini...agar lebih baik...waktu semalam..tidak boleh di undur balik...adalah lebih baik...aku mengusahakan sesuatu yg lebih baik utk hari esok dan akan datang...

tahun ni...banyak kenangan manis dalam hidupku...x kurang juga sedikit kenangan pahit yg bertandang dlm hidupku...bukan aku pinta ia datang dan hadir dlm hidupku...tetapi cukuplah ia memberi pengajaran dan pengalaman buat diriku...agar aku lebih matang di masa depan...
kenagan pahit...biarlah di dlm hati...semoga ia x berulang kembali...jadikan ia pengajaran dalam hidup...bg mematangkan diri ini...

kenangan manis...byk tercipta bersama family dan kawan2 ku....hidup berkawan,berteman dan bersahabat sgt manis bila sama2 merasai manisnya bersahabat...kemanisan bersahabat lahir dari gelak ketawa,berkongsi masalah dan selesaikan sama2..di mana kita pergi...kwn,teman dan sahabat pasti ada bersama...itulah pentingnya kwn yg serasi dgn kita...aku bertuah...punyai ramai kwn,teman dan sahabat..tanpa dorang..siapalah aku...tanpa dorang aku akan suram..adanya dorang hari2 aku disinari keceriaan...indahnya hidup berkawan...sbb tu ada org pernah berkata..lebih baik jadi kawan..dari jadi lebih dari kawan...(harap2 korang paham..hihi)..thanks semua kawan2 aku...kawan2 yang mengenali aku..kerana sudi menjadi kwn2 aku,..aku sayang korang semua..

family....itulah sumber semangat dalam kehidupan...tanpa mak ayah,adik2,dan ahli keluarga yg lain...aku x kan jd aku yg sekarang ini....mak ayah lah sumber inspirasi aku...tanpa kasih syg mak ayah..aku tak kan hidup smpai 21 tahun dgn sempurna...mak ayah lah yg memberi aku segalanya...pendidikan..makan minum pakaian...semua mak ayah sediakan...mak ayah..akan aku balas jasa kalian suatu hari nanti...terima kasih mak ayah!doaku selalu utk mak ayah...smoga ALLAH melindungi kalian...merahmati kalian...di dunia dan akhirat...amiin....

akhir sekali...sebagai hamba ALLAH...aku juga memohon pada tuhanku SATU,..ALLAH SWT..agar ampunkan dosa hamba-Mu ini...yang lalai dalam mentaati-Mu...tanpa-MU...siapalah aku di dunia ini...aku hanya hamba...yg selalu mengiginkan ampunan dari-MU..redha-MU padaku...YA ALLAH...terima kasih kerana memberi segalanya milik-MU utkku...memberi pinjam segala milik-MU....tidak ada 1 pun milikku ya ALLAH..andai aku lalai,...semua itu kelemahan hamba-MU ini...berikan aku keinsafan..redhai kehidupanku...lindungilah diriku dari keburukan dunia-MU YA ALLAH...hidupkan dan matikanlah aku dalam kebaikan YA ALLAH...hamba-MU memohon...ampunkan daku...

wahai manusia...sedarlah...tiada 1 pun milik kita...dunia ini juga bukan milik kita...gunakanlah apa yg ALLAH pinjamkan ini kepada kita dgn sebaiknya...mna milik kita?tidak ada milik kita...semua yg ada...ALLAH yg punya...tidak ada kita punya...kita hanya mengusahakan saja...apa yg kita dapat..ALLAH telah sediakannya utk kita....tahun baru hijrah dan masihi...pasang niat baru,..azam baru....semoga tahun ini...kita lebih bersemangat utk beribadah dan berjuang ke jalan-NYA...moga ALLAH terima semua amalan kita utk tahun baru!semangat!!ALLAHU AKBAR!!!

No comments:

Post a Comment