Welcome


" Ya ALLAH, Tuhan yang menguruskan hati..uruskanlah
hati-hati kami ke arah jalan ketaatan kepada-Mu "

:: oPeN yOuR EyEs ::

'Wahai anak-anakku, sesungguhnya kalian memeluk agama ini tanpa paksaan. Kalian telah berhijrah dengan kehendak sendiri. Demi Allah, yang tiada Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kalian ini anak2 lelaki dari seorang lelaki dan dari seorang perempuan yang sama. Tidak sanggup aku mengkhianati ayahmu, atau membuat malu bapa saudaramu, atau mencoreng arang di muka keluargamu. Jika kalian telah melihat perang, singsinglah lengan baju dan berangkatlah, majulah paling depan nescaya kalian akan mendapatkan pahala di akhirat. Negeri yang abadi. Wahai anakku, sesungguhnya tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad itu Rasul Allah. lnilah kebenaran sejati, maka untuk itu berperanglah dan demi itu pula bertempurlah sampai mati(syahid). Wahai anak-anakku, carilah maut nescaya dianugerahkan hidup.' -Al-Khansa bintu Amru-

27 May 2010

~~ Sungai Di bawah Laut Mexico ~~





SALAM buat pengunjung coretan hati ini...SUBHANALLAH!!..kalimah itu yg keluar dari mulutku...terpegun,terpana,teruja dgn ciptaan ALLAH SWT....Maha Suci Allah yang Maha Menciptakan Sungai dalam Laut..

“Akan Kami perlihatkan secepatnya kepada mereka kelak, bukti-bukti kebenaran Kami di segenap penjuru dunia ini dan pada diri mereka sendiri, sampai terang kepada mereka, bahwa al-Quran ini suatu kebenaran. Belumkah cukup bahwa Tuhan engkau itu menyaksikan segala sesuatu. ” (QS Fushshilat : 53)





~video sungai dalam laut~

''Dan DIAlah yg memebiarkan dua laut mengalir(berdampingan),..yg ini tawar lagi segar,dan yg lainnya masin lagi pahit,.dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.” (Q.S Al Furqan:53)

Mr.Jacques Yves Costeau , ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis.. Lelaki tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di serata dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia...tentu semua tau kan..rancangan TV 'DISCOVERY'??

Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut Mexico, tiba-tiba dia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya..bersama dgnnya Anatoly Beloshchin seorang penyelam juga mengambil gambar2 dan merakam suasana didalamnya..

Sampai pada suatu hari dia bertemu dengan seorang profesor Muslim, kemudian dia pun menceritakan fenomena ganjil itu...Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan ( surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez ..

Yang bermaksud: “Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus.”

Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas..
Selain itu,. dalam beberapa kitab tafsir,..ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai,. di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut.. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang bermaksud:
“Keluar dari keduanya mutiara dan marjan.”

Padahal di muara sungai tidak ditemukan mutiara..Allahu Akbar…! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan.. Maha Benar Allah yang Maha Agung..Jika kita seorang penyelam, maka kita harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico... Disana ada sebuah gua., Jika kita menyelam sampai kedalaman 30 meter,. airnya air segar (tawar),. namun jika kita menyelam sampai ke dalam lebih dari 60 meter,. airnya menjadi air masin, lalu kita akan dapat lihat sebuah “sungai” di dasarnya,. lengkap dengan pohon dan dedaunan..

Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment