Welcome


" Ya ALLAH, Tuhan yang menguruskan hati..uruskanlah
hati-hati kami ke arah jalan ketaatan kepada-Mu "

:: oPeN yOuR EyEs ::

'Wahai anak-anakku, sesungguhnya kalian memeluk agama ini tanpa paksaan. Kalian telah berhijrah dengan kehendak sendiri. Demi Allah, yang tiada Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kalian ini anak2 lelaki dari seorang lelaki dan dari seorang perempuan yang sama. Tidak sanggup aku mengkhianati ayahmu, atau membuat malu bapa saudaramu, atau mencoreng arang di muka keluargamu. Jika kalian telah melihat perang, singsinglah lengan baju dan berangkatlah, majulah paling depan nescaya kalian akan mendapatkan pahala di akhirat. Negeri yang abadi. Wahai anakku, sesungguhnya tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad itu Rasul Allah. lnilah kebenaran sejati, maka untuk itu berperanglah dan demi itu pula bertempurlah sampai mati(syahid). Wahai anak-anakku, carilah maut nescaya dianugerahkan hidup.' -Al-Khansa bintu Amru-

25 May 2010

~~TERUJA~~

:: kat tapak bazaar ::



::jalan dari putra lrt masjed jamek::

::depan kedai kain::



SALAM mesra wat pengunjung semua...kali ni,..aku nak berkongsi sesuatu yg membuat aku teruja..apakah itu??dapat cabutan bertuahkah??dapat pinangankah??oh.....semua tu salah...^_^

Al-kisah:: [part 1]:jumaat yg lepas..aku dan adikku Aimi,..kuar dari mahligai kami perumahan tentera DESA WANGSA KERAMAT,..perjalanan utk pegi menunggu bas di hadapan MINDEF mengambil masa 10-15 minit..tu kalo naik bas..kalo nak naik putra LRT lak,..mengambil masa dalam 20-25 minit dr rumah..hurm..exercise....(O_o)v...menaiki bas menuju ke maju junction...pegi amek I.C baru aimi..seusai itu,..kami berjalan melalui kamdar,..dan jalan2 kecil juga lorong sehingga sampai ke masjid India...masjid India la salah 1 port aku dgn kengkwn & adik2 jln2 time kitorg keluar...aku tengok,..ramai org lelaki berpusu2 menuju ke masjid India smbil tgn menggenggam sejadah..dlm hatiku brfikir..nape ek??ada ape??owhh...hari jumaat...solat jumaatla...teruja aku,,..sambil tersenyum...melihat pakcik2,tua muda..menghampar sejadah di hadapan leretan kedai2..x kirala kedai emas ke,kedai kain ke,kedai bunga ke..janji arah kiblat betol...huhu^_^..bermula dr hadapan MYDIN,sampai la hujung bazaar...penuh muslimin duduk tawadhuk mendengar khutbah...gerai2 trpksala ditutup..memberi laluan pd jemaah...aku & aimi meneruskn perjalanan..melalui kedai2 kami rentasi...agak kelakar,..bila telinga ini menangkap suara khatib berkhutbah dlm bahasa tamil..ku lihat,yg melayu termangu,..tawadhuk je mendgr walaupon x paham..^_^..mejoriti yg solat adalah org berbangsa melayu...hurm..cemana ek...masjid di KL terlampau sikit..menyebabkan org berpusu2 ke masjid India..org dah habis solat pon,..masih ada yg baru berjalan menuju masjid....cemana tu??...

[part 2] : x pela..tu citer org yg pegi solat....masukla 1 kedai ni....semua pengunjung perempuan..tetapi,tauke kedai???LELAKI...sibuk mengira duit di kaunter...sedangkan org lain solat...dia sibuk dgn hartanya...ya salam...tu x tgok kat kedai mkn,..gerai2....tgok saja la....x pela,..aku pon window2 jela kan..sementara dorg hbs solat...hbs je bca doa..........dorg trus psg lagu rncak....adeh!!alhmdulillah la dorg masih hormat waktu solat tu berlangsung...kalo x hormat jugak...aku x tau la nk kata apa dah.... :'( kiamat sudah dekat!!!

[part 3] : alhamdulillah...ramai jugak yg solat jumaat,..walaupon mgkn itu solat nya yg utama dlm smggu...mgkn dia solat jumaat je..mgkn juga penuh setiap masa...pepatah ada berpesan...'MARUAH SEORANG LELAKI ITU ADALAH SOLATNYA'..maka itu,..lelaki harus mnjadikan solat maruah dirinya....tinggal solat,tercalar maruahnya...apa yg aku harap,...sahabat2 aku...sedara mara ku..adalah lelaki yg mnjadikan solat maruah dirinya....sekadar renungan buat diriku juga sedara seagamaku ISLAM...akhirnya..selepas penat meninjau2..kami pon menuju ke putra lrt,mengambil tiket terus ke datok keramat..sampai ke mahligai kami..tepat jam 3 ptg...alhamdulillah........itu shaja crite nye..teruja sebab x penah tgok org solat ramai2 sampai luar kawasan...dok depan kedai lak...hehe...dan dapat dengar khutbah dalam bahasa tamil walaupon aku x paham sepatah pon.....^_^...
sekian......

No comments:

Post a Comment